I de flesta fall kan du inte öppna den ifyllnadsbara blanketten i webbläsaren. Du måste ladda ner den och själv spara den på din dator. Öppna den sedan i en pdf-läsare, exempelvis Adobe Reader. Vissa webbläsare gör detta automatiskt men om det inte fungerar behöver du göra det själv.
Blanketten är en inkomstdeklaration som används av aktiebolag, ekonomiska föreningar m.fl.
Deklarationen består av en huvudblankett (INK2, första sidan) och två huvudbilagor, Räkenskapsschema (INK2R) och Skattemässiga justeringar (INK2S).
Deklarationens huvudblankett (första sidan) lämnar du enklast via e-tjänsten Inkomstdeklaration 2. Huvudbilagorna samt andra eventuella bilagor och övriga upplysningar lämnar du via e-tjänsten Filöverföring. (Du måste ha ett program som kan skapa .sru-filer för att överföringen ska vara möjlig i filöverföringstjänsten.)
Om du vill lämna deklaration på papper fyller du i alla tre delarna (huvudblanketten, Räkenskapsschema och Skattemässiga justeringar) och lämnar dem till Skatteverket.
Skicka blanketten till den adress som står på blanketten. Om det inte står någon adress där kan du skicka blanketten till ditt skattekontor.
För att kunna öppna, fylla i och spara en ifyllnadsbar PDF-blankett behöver du ett program som kan öppna ifyllnadsbara PDF-blanketter, exempelvis Adobe Reader som du kan ladda ner gratis från internet. Mer information om PDF-blanketter
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.