Datum: 2015-12-11
131 521635-15/112
Skatteverket ställer sig bakom de rekommendationer och ställningstaganden som E-delegationen har lämnat inför det fortsatta arbetet med e-förvaltningsutvecklingen. Skatteverket önskar dock lämna följande synpunkter.
E-delegationen har i sitt slutbetänkande rekommenderat att utbyte av grundläggande registerinformation mellan myndigheter ska ske utan att myndigheterna uppbär avgifter av varandra. Utgångspunkten ska i stället vara att myndigheternas samlade informationsmängder ska ses som en myndighetsgemensam resurs, en avgiftsfri sådan. Skatteverket vill understryka hur viktigt detta är för e-förvaltningsutvecklingen. Skatteverket har tillsammans med Bolagsverket, Lantmäteriet och Transportstyrelsen beskrivit problematiken och dess konsekvenser för e-förvaltningsutvecklingen i två rapporter. Arbetet har gått vidare genom att de fyra myndigheterna nu bereder ett förslag på hur avgiftsfrihet ska kunna åstadkommas praktiskt genom en engångsvis omfördelning av anslag. Skatteverket avser att återkomma i frågan tillsammans med de övriga tre myndigheterna.
När det gäller att skapa fortsättningar för ett ta tillvara digitaliseringens möjligheter är betydelsen av en långsiktigt hållbar finansieringsmodell mycket väsentlig. Frånvaron av en av regeringen beslutad tydlig finansieringsmodell medför att myndigheterna behöver ägna betydande kraft åt att från fall till fall komma överens om finansiering för angelägen e-förvaltningsutveckling, med efterföljande förvaltning. Dessa överenskommelser baseras i regel på ett stort mått av god vilja och "koncernanda". Mer specifikt är det absolut nödvändigt att regeringen beslutar om en finansieringsmodell för Mina meddelanden inför budgetåret 2017. Med den anslutningstakt som regeringen önskar kommer kostnaderna att öka och det är ohållbart att finansieringen bygger på en årsvis överenskommelse baserad på välvillighet från ett fåtal av de myndigheter som nyttjar infrastrukturen, alternativt att Skatteverket drabbas av hela kostnaden. Att ta ut avgifter från anslutande myndigheter är inte heller önskvärt eftersom det kan uppfattas som en bromsande faktor för anslutning och digitalisering av offentlig sektor. Förtroendet för Mina meddelanden skadas också vid avsaknad av en långsiktig finansieringsmodell, vilket bidrar till att anslutningstakten inte är så hög som vore önskvärt.
För att stödja den förvaltningsgemensamma utvecklingen är det viktigt att regelverket kontinuerligt utvecklas och att det sker i en väsentligt snabbare takt än idag. Regeringskansliet är en mycket viktig aktör i denna förändring. Vi vet att Näringsdepartementet har för avsikt att stärka upp sin förmåga i dessa frågor, vilket är mycket bra. Skatteverket vill ändå understryka vikten av att detta också kräver bättre samordning mellan flera departement och en förståelse hos dessa om vikten av att lösa juridiska hinder inom området. Som exempel på hämmande för e-förvaltningsutvecklingen är avsaknad av juridiska möjligheter för privata utförare i offentlig service, så som friskolor, vårdföretag etc, att använda Mina meddelanden. (Se vidare Hemställan om ändring i Förordning (2003:770) om statliga myndigheters informationsutbyte som lämnades in gemensamt av Bolagsverket, Skatteverket, Tillväxtverket och SKL i december 2012).
Ett avgiftsfritt informationsutbyte förenklar för medborgare och företag genom vi tar bort det hinder som avgifterna medför och skapar incitament för myndigheterna att hämta uppgifter från varandra istället för att belasta de enskilda med denna uppgift. Även risken för att de enskilda kommer in med fel handlingar minskar. Om en långsiktigt hållbar finansieringsmodell för utveckling, förvaltning och drift inte kommer på plats kommer Skatteverket (och andra myndigheter) att använda oproportionerligt mycket tid åt att försöka lösa uppkomna behov från fall till fall. Detta är hanterbart till en viss nivå men påverkar utvecklingstakten negativt och kommer på sikt att utmana viljan att utveckla gemensamma lösningar, även i fall då det är det bästa alternativet för medborgare och företag och samhällsekonomiskt. En långsiktig finansieringsmodell för Mina meddelanden är en förutsättning for framgång för infrastrukturen. Avsaknaden gör, förutom den förtroendefråga som nämnts ovan, det svårt att stödja en långsiktig utveckling då finansieringen behöver lösas varje höst inför nästkommande verksamhetsår. Begränsningen i nuvarande förordning för privata utförare i offentlig service gör att infrastrukturen riskerar att inte nå den potential som Mina meddelanden skulle kunna nå.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.