Datum: 2015-02-09
131 645591-14/112
Finansdepartementet
103 33 Stockholm
SOU 2014:68
Skatteverket delar uppfattningen att det är viktigt att förenkla skattereglerna för enskilda näringsidkare och fysiska personer som är delägare i handelsbolag.
Att ersätta de fem nuvarande reserveringsmöjligheterna i form av periodiseringsfond, expansionsfond, skogs- och skogsskadekonto samt upphovsmannakonto med den föreslagna företagsfonden innebär en klar förenkling för enskilda näringsidkare och fysiska personer som är delägare i handelsbolag. Detsamma gäller förslaget att samma kapitalunderlag ska användas för såväl räntefördelning som för avsättning till företagsfond. Förslaget om att sparat räntefördelningsbelopp inte ska ingå i kapitalunderlaget är också en förenkling. Även förslaget om att slopa rationaliseringsförvärvsbegreppet är en klar förenkling, varför verket anser att det begreppet också bör utmönstras i reglerna om ersättningsfonder. Därför tillstyrker verket att dessa fyra förslag genomförs.
Betänkandet innehåller emellertid ett antal förslag som innebär att regelverket blir mer komplicerat eller innebär att förslaget i allt för stor utsträckning öppnar upp för skatteplanering. Dessutom skulle några förslag innebära att stora skattekrediter efterges och stora skattelättnader medges för fastighetsägare, såsom nytt stickår till 1996 och en ny alternativregel vid kapitalunderlagsberäkningen. Skatteverket ifrågasätter om dessa skattelättnader vägs upp av skattehöjningar för andra grupper så att offentligfinansiell neutralitet uppnås. Eftersom utredningens beräkningar är ofullständiga och bristfälliga anser Skatteverket att det är stor risk att så inte är fallet.
Skatteverket anser bl.a. att följande förslag innebär att regelverket kompliceras.
Följande förslag innebär att reglerna i allt för stor utsträckning kan användas i skatteplaneringssyfte.
Skatteverkets anser att följande förslag komplicerar regelsystemet samtidigt som de innebär att reglerna kan användas i skatteplaneringssyfte.
Skatteverket avstyrker samtliga tretton förslag som är nämnda ovan. Om förslagen ändock införs anser Skatteverket att korrigeringar ska göras av förslagen, vilket framgår av remissvaret.
Därtill avstyrker Skatteverket följande förslag.
Skatteverket anser att följande förslag bör tas med vid en framtida beredning.
Vidare är, enligt Skatteverkets uppfattning, redovisningen av de offentligfinansiella effekterna ofullständig och i vissa delar bristfällig.
För vissa förslag saknas beräkningar av de offentligfinansiella effekterna. Ett exempel på detta är förslaget om överföring av sparat räntefördelningsutrymme till sparat utdelningsutrymme när en enskild näringsverksamhet förs över till ett fåmansföretag.
För andra förslag leder utredningens beräkningar till resultat som ger Skatteverket anledning att ifrågasätta deras riktighet. Två exempel på detta är de redovisade konsekvenserna av förslaget om slopande av periodiseringsfond och förslaget om ändrade regler för skogsavdrag.
Sammantaget innebär detta att de offentligfinansiella beräkningarna är så bristfälliga att de inte utgör ett adekvat beslutsunderlag. Det är därför angeläget att det utförs mera fullständiga och mera tillförlitliga beräkningar under den fortsatta beredningen.
Om valet står mellan att behålla nuvarande regler och att genomföra utredningens förslag i sin helhet förordar Skatteverket att nuvarande regler behålls, dvs. utredningsförslaget avstyrks. Utredningens förslag innebär alltför många tillkommande komplikationer och ger ett alltför stort utrymme för skatteplanering. Ett genomförande av förslaget, baserat på av utredningen lämnat underlag, riskerar att leda till en avsevärd försvagning av de offentliga finanserna eftersom kostnadsberäkningarna är ofullständiga och bristfälliga. Dessutom kommer det oacceptabelt stora utrymmet för skatteplanering, som förslagen ger möjligheter till, ytterligare att försvaga de offentliga finanserna.
Om valet i stället står mellan att behålla nuvarande regler och att genomföra utredningens förslag med korrigeringar enligt detta remissyttrande så förordar Skatteverket att reglerna ändras men endast under förutsättning att reformen är fullt finansierad enligt mer tillförlitliga beräkningar. Detta kan kräva någon tillkommande regeländring för att uppnå neutralitet för de offentliga finanserna. Om utredningsförslaget med korrigeringar som föreslås i detta remissyttrande vid mera tillförlitliga beräkningar skulle visa sig vara överfinansierat föreslår Skatteverket att egenavgifterna sänks i den grad som krävs för att uppnå offentligfinansiell neutralitet. Om utredningsförslaget med korrigeringar som föreslås i detta remissyttrande vid mera tillförlitliga beräkningar i stället skulle visa sig vara underfinansierat föreslår Skatteverket att räntesatsen för räntefördelningen sänks i den grad som krävs för att uppnå offentligfinansiell neutralitet.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.