Datum: 2015-10-12
131 393393-15/112
N2013/5746/MTR
Skatteverket avstyrker att förslaget i promemorian genomförs.
Den föreslagna ändringen som innebär möjlighet att ett fartyg samtidigt kan vara registrerat i två länder, i ursprungslandet och i det svenska skeppslegoregistret, innebär att regelverket för beskattning av sjömän blir än mer komplicerat att tillämpa. För sjömännen innebär det att beskattningsreglerna i vissa fall kan ändras även om man inte byter arbetsgivare eller arbetsplats. Svenska sjömän som har sin anställning på ett EES-fartyg beskattas enligt reglerna för sjöinkomst i 64 kap. respektive 67 kap. 3 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL. Svenska sjömän som arbetar på utländska fartyg är skattebefriade enlig reglerna i 3 kap 12 § IL. Ett regelverk som utökar möjligheterna till ändring i fartygets registrerade nationalitet får även till följd att sjömännens beskattning ändras mellan att inkomsten från ombordanställningen är skattebefriad enligt 3 kap. 12 § IL och att den beskattas som sjöinkomst enligt 64 kap. IL. För arbetsgivarna innebär det merarbete i och med att olika kontrolluppgifter kan behöva lämnas under året. För Skatteverket innebär det också merarbete med både att olika regler för beskattning kan gälla under året och att klassificering i fartygsregistret kan behöva ändras flera gånger under året.
Om förslagen i promemorian ändå genomförs vill Skatteverket framföra följande synpunkt avseende den föreslagna ändringen i 64 kap. 5 § andra stycket IL.
I 64 kap. 5 § andra stycket IL har ett tillägg, ”i grunden”, gjorts avseende bareboatcharter för att förtydliga så att det klart framgår att den registrering som avses där är den grundläggande registeringen i det land ägaren valt och inte den tillfälliga registeringen i det svenska registret. Enligt Skatteverkets uppfattning är tillägget i förslaget till lagtext överflödigt. Fartyg som registreras i det svenska skeppslegoregistret blir i och med denna registrering svenskt och uppfyller därmed kriteriet i 64 kap 5 § första stycket IL dvs. anställningen är i det fallet på ett EES-fartyg. Någon prövning enligt andra stycket behöver därmed inte göras och tillägget ”i grunden” i andra stycket behövs inte.
64 kap. 5 § andra stycket ska även efter det nya förslaget om registrering i skeppslega avse fartyg som har sin registrering endast utanför EES vilket inte kräver något förtydligande.