Datum: 2025-06-09
Dnr/målnr/löpnr:
8-114109-2025
Skatteverket har inga invändningar mot att förslaget genomförs.
Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslaget. Synpunkterna gäller förslag på lagtekniska justeringar samt behov av förtydliganden.
I promemorian framgår inte tydligt om jobbpremien ska jämställas med ett bistånd. Om så är fallet, anser Skatteverket att det är att föredra att bestämmelsen om skattefrihet placeras i 8 kap. inkomstskattelagen (1999:1229), IL, i stället för i 11 kap. Den reglering som nu föreslås i 11 kap. 36 a § IL skulle i så fall kunna införas som en ny 12 a § i 8 kap. IL, dvs. direkt efter bestämmelserna om skattefrihet för bistånd.
Om bestämmelsen ska vara kvar i 11 kap. IL menar Skatteverket att den bör omformuleras för att följa systematiken i IL. Till skillnad från 8 kap. som reglerar inkomster som är skattefria, reglerar 11 kap. i stället vad som ska tas upp i inkomstslaget tjänst. Skatteverket föreslår därför följande formulering.
36 a § En statlig ersättning till den som under viss tid har fått försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen (2025:000) och som därefter får inkomst av anställning samt inte får försörjningsstöd (jobbpremie) ska inte tas upp.
Enligt 3 § förslag till förordning om statlig jobbpremie krävs för rätt till jobbpremie att personen har ”utbetald inkomst av anställning” och enligt 5 § ska beräkningen av jobbpremien utgå ifrån den sökandes ”bruttolön”. Skatteverket uppfattar att det som avses med dessa begrepp är den kontanta ersättning som sökanden har fått, dvs. inte inkomster i form av förmåner, t.ex. bilförmån eller bostadsförmån, som också redovisas i arbetsgivardeklarationen. Det är dock inte tydligt från promemorian att det är detta som avses. Det bör därför enligt Skatteverkets uppfattning förtydligas i den fortsatta beredningen huruvida även förmåner ska beaktas när bedömning görs enligt 3 och 5 §§ nämnda förordning.
Det finns inkomster av anställning som inte ska redovisas på en arbetsgivardeklaration av utbetalaren, utan som mottagaren själv ska redovisa till Skatteverket i sin inkomstdeklaration. Sådana inkomster innefattar t.ex. ersättningar från privatpersoner som understiger 10 000 kronor per utbetalare och år och som är vanliga inom den s.k. gig-ekonomin.
Så som Skatteverket uppfattar skrivningen i 5 § förordningen om statlig jobbpremie (”…bruttolön i enlighet med vad arbetsgivaren redovisat till Skatteverket för den månad som..”) kan sådana inkomster inte ligga till grund för beräkningen av jobbpremien. I promemorian saknas en bedömning kring varför sådana inkomster inte ska kunna beaktas och det vore önskvärt om en sådan bedömning görs i den fortsatta beredningen.
I promemorian saknas en skrivning om huruvida jobbpremien är pensionsgrundande. I avsaknad av ett förslag på särskild reglering i 59 kap. socialförsäkringsbalken, uppfattar Skatteverket att jobbpremien inte är tänkt att vara pensionsgrundande. Detta kan med fördel förtydligas i den fortsatta beredningen.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.