Datum: 2025-06-09
Dnr/målnr/löpnr:
8-114109-2025
Skatteverket har inga invändningar mot att förslaget genomförs.
Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslaget. Synpunkterna gäller förslag på lagtekniska justeringar samt behov av förtydliganden.
I promemorian framgår inte tydligt om jobbpremien ska jämställas med ett bistånd. Om så är fallet, anser Skatteverket att det är att föredra att bestämmelsen om skattefrihet placeras i 8 kap. inkomstskattelagen (1999:1229), IL, i stället för i 11 kap. Den reglering som nu föreslås i 11 kap. 36 a § IL skulle i så fall kunna införas som en ny 12 a § i 8 kap. IL, dvs. direkt efter bestämmelserna om skattefrihet för bistånd.
Om bestämmelsen ska vara kvar i 11 kap. IL menar Skatteverket att den bör omformuleras för att följa systematiken i IL. Till skillnad från 8 kap. som reglerar inkomster som är skattefria, reglerar 11 kap. i stället vad som ska tas upp i inkomstslaget tjänst. Skatteverket föreslår därför följande formulering.
36 a § En statlig ersättning till den som under viss tid har fått försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen (2025:000) och som därefter får inkomst av anställning samt inte får försörjningsstöd (jobbpremie) ska inte tas upp.
Enligt 3 § förslag till förordning om statlig jobbpremie krävs för rätt till jobbpremie att personen har ”utbetald inkomst av anställning” och enligt 5 § ska beräkningen av jobbpremien utgå ifrån den sökandes ”bruttolön”. Skatteverket uppfattar att det som avses med dessa begrepp är den kontanta ersättning som sökanden har fått, dvs. inte inkomster i form av förmåner, t.ex. bilförmån eller bostadsförmån, som också redovisas i arbetsgivardeklarationen. Det är dock inte tydligt från promemorian att det är detta som avses. Det bör därför enligt Skatteverkets uppfattning förtydligas i den fortsatta beredningen huruvida även förmåner ska beaktas när bedömning görs enligt 3 och 5 §§ nämnda förordning.
Det finns inkomster av anställning som inte ska redovisas på en arbetsgivardeklaration av utbetalaren, utan som mottagaren själv ska redovisa till Skatteverket i sin inkomstdeklaration. Sådana inkomster innefattar t.ex. ersättningar från privatpersoner som understiger 10 000 kronor per utbetalare och år och som är vanliga inom den s.k. gig-ekonomin.
Så som Skatteverket uppfattar skrivningen i 5 § förordningen om statlig jobbpremie (”…bruttolön i enlighet med vad arbetsgivaren redovisat till Skatteverket för den månad som..”) kan sådana inkomster inte ligga till grund för beräkningen av jobbpremien. I promemorian saknas en bedömning kring varför sådana inkomster inte ska kunna beaktas och det vore önskvärt om en sådan bedömning görs i den fortsatta beredningen.
I promemorian saknas en skrivning om huruvida jobbpremien är pensionsgrundande. I avsaknad av ett förslag på särskild reglering i 59 kap. socialförsäkringsbalken, uppfattar Skatteverket att jobbpremien inte är tänkt att vara pensionsgrundande. Detta kan med fördel förtydligas i den fortsatta beredningen.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.