Datum: 2021-02-22
Dnr/målnr/löpnr:
8-611462
Ju2020/04273
Skatteverket tillstyrker förslaget i promemorian. Skatteverket lämnar vissa synpunkter på förslagen som gäller förslag till ändringar och förtydliganden.
I promemorian föreslås det att brottsdatalagen (BDL) ska kompletteras med en bestämmelse om vad som gäller när en svensk myndighet har fått personuppgifter från en annan medlemsstat i EU eller ett EU-organ och det finns villkor som begränsar möjligheten att använda uppgifterna. Det föreslås att svenska myndigheter i sådana falla ska följa villkoren oavsett vad som är föreskrivet i lag eller annan författning. Skatteverket tillstyrker att förslaget genomförs och att det genom förslaget säkerställs att Sverige fullt ut kan delta i det europeiska informationsutbytet på brottsdatalagens område.
Skatteverket noterar att föreslagen bestämmelsen inte är utformad som i andra liknande författningar som reglerar användningsbegränsningar. I författningskommentaren anges att bestämmelsen är utformad med förebild i 8 kap. 9 § BDL som reglerar vad som gäller när villkor har ställts upp av ett tredjeland eller en internationell organisation på grund av en överenskommelse.
För att följa strukturen i bestämmelser om användningsbegränsningar i andra författningar anser Skatteverket att det även i föreslagen bestämmelse 2 kap. 20 a § BDL bör tydliggöras att villkoren gäller på grund av en överenskommelse med den andra staten eller en mellanfolklig organisation.
I brottsdatalagens allmänna bestämmelser under rubriken ”Avvikande bestämmelser i annan författning” föreskriver 1 kap. 5 § att om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna lag, tillämpas den bestämmelsen. Samtidigt innebär den nya föreslagna bestämmelsen i 2 kap. 20 a § brottsdatalagen, för det fall den ska tillämpas, att de villkor som avses där ska följas oavsett vad som är föreskrivet i lag eller annan författning.
Läser man 1 kap. 5 § isolerat drar man naturligt slutsatsen att bestämmelserna i brottsdatalagen är subsidiära och att avvikande bestämmelser i annan lag eller förordning alltid ska tillämpas. Så är dock inte riktigt fallet. När den föreslagna bestämmelsen i 2 kap. 20 a § och den befintliga bestämmelsen i 8 kap. 9 § ska tillämpas så gäller ju att uppställda villkor om användningen av personuppgifterna ska gälla oavsett vad som är föreskrivet i lag eller annan författning. Detta innebär att vad som föreskrivs i annan lag eller författning om hantering av personuppgifterna vid t.ex. arkivering eller partsinsyn i dessa fall inte får tillämpas i strid mot villkoren.
För att få en fullständig bild av vilken ställning avvikande bestämmelser har i förhållande till brottsdatalagen föreslår därför Skatteverket att det bör framgå redan av 1 kap. 5 § att särskilda bestämmelser gäller när man tillämpar reglerna om användningsbegränsningar i 2 kap. 20 a § och 8 kap. 9 §. Skatteverket föreslår därför att ett nytt andra stycke införs i 1 kap. 5 § brottsdatalagen.
Förslag på lydelse
” Om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna lag, tillämpas den bestämmelsen.
Om 2 kap. 20 a § och 8 kap. 9 § ska tillämpas finns dock särskilda bestämmelser där om vad som gäller om en svensk behörig myndighet har fått personuppgifter från en annan medlemsstat, ett EU-organ, ett tredjeland eller en internationell organisation och det finns villkor som begränsar möjligheten att använda uppgifterna.”