Datum: 2020-11-09
Dnr/målnr/löpnr:
8-445959
I2020/02137/TM
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs. Skatteverket vill dock framföra följande synpunkter och förslag till ändringar.
Enligt förslaget ska en ny bestämmelse införas i 4 kap. 23 §, vägtrafikdataförordningen (2019:382), VTDF, som innebär att Skatteverket får medges direktåtkomst till gemensamt tillgängliga uppgifter om betalningar och aviseringar.
I den sista meningen avsnitt 3.6.4 (sida 57) anges att uppgifterna finns lagrade i systemet Mina Meddelanden. Mot bakgrund av att den föreslagna bestämmelsen innebär en direktåtkomst till gemensamt tillgängliga uppgifter hos Transportstyrelsen, bör Mina Meddelanden i detta sammanhang vara fråga om ett hos Transportstyrelsen myndighetsinternt register/verksamhetsstöd för gemensamt tillgängliga uppgifter. Eftersom Mina Meddelanden även är namnet på den myndighetsgemensamma infrastrukturen för digital post, bör det tydliggöras om det är Transportstyrelsens interna register/verksamhetsstöd eller det myndighetsgemensamma som avses.
I promemorian hänvisas (sida 58) till 35 kap. 1 § 4 Offentlighets- och sekretesslag (2009:400), OSL som tillämplig sekretessbestämmelse hos Skatteverket efter ett utlämnande av uppgifter från Transportstyrelsen. Denna bestämmelse finns i ett kapitel som reglerar sekretess inom verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott m.m. Även om det inom Skatteverket finns brottsutredande verksamhet, en självständig verksamhetsgren i förhållande till beskattningsverksamheten, uppfattar Skatteverket det som att den föreslagna bestämmelsen om uppgiftsskyldighet i 5 kap. 13 a § VTDF avser tillgång till uppgifter avsedda att användas av Skatteverket i dess beskattningsverksamhet. Hänvisningen i 35 kap. 1 § 4 OSL till ”uppbörd” omfattar enligt Skatteverket inte den uppbördsverksamhet som sker hos Skatteverket. Den får snarare anses avse sådan uppbördsverksamhet som de brottsbekämpande myndigheterna, i praktiken Polismyndigheten och Tullverket, bedriver enligt bötesverkställighetslagen (1979:189). Den angivna sekretessbestämmelsen i 35 kap. 1 § 4 är OSL är därför enligt Skatteverkets uppfattning inte tillämplig på den verksamhet hos Skatteverket i vilken uppgifterna primärt kommer att behandlas.
Sekretess för uppgifter som förekommer i Skatteverkets beskattningsverksamhet regleras i 27 kap. 1 § OSL, med absolut sekretess. Det bör enligt Skatteverkets mening klargöras att de uppgifter som förekommer hos Skatteverket som mottagande myndighet omfattas av absolut sekretess enligt 27 kap. 1 § OSL – och har således samma sekretesskydd som hos Transportstyrelsen enligt 35 kap. 4 § OSL – och inte enligt 35 kap. 1 § p. 4 OSL.
I den föreslagna lydelsen av 6 kap. 1 § första stycket 4 förordningen (2019:383) om fordons registrering och användning, FFRA hänvisas till 16 § första stycket 1 lag (2019:370) om fordons registrering och användning, LFRA. Hänvisningen bör i stället vara till 17 § första stycket 1 LFRA. Jämför med den upphävda förordning (2001:650) om vägtrafikregister, FVTR, och den upphävda lag (2001:558) om vägtrafikregister, LVTR, där 11 kap. 1 § första stycket 4 FVTR (motsvarar 6 kap. 1 § första stycket 4 FFRA) hänvisar till 23 § första stycket 1 LVTR (motsvarar 17 § första stycket 1 LFRA).
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.