Datum: 2020-08-31
Dnr/målnr/löpnr:
8-299212
Finansdepartementets diarienummer Fi2020/02469/S2
Skatteverket tillstyrker att promemorians förslag genomförs.
Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen. Synpunkterna gäller förslag till kompletterande ändringar och förtydliganden.
Skatteverket anser att det är bra om det i den fortsatta beredningen av detta lagstiftningsärende framgår ännu tydligare än i promemorian att den föreslagna beskattningen av övrig tobak inte påverkar vilka tobaksvaror som är skattepliktiga som röktobak enligt lagen (1994:1563) om tobaksskatt, LTS. Skatteverket gör bedömningen att förslagen så som de beskrivs i promemorian kan komma att missförstås och att det därför vore bra om det av brödtexter och kommentarer tydligare framgår att de tobaksvaror som med nuvarande bestämmelser är skattepliktiga som röktobak även fortsättningsvis kommer att vara skattepliktiga som röktobak och att förslagen i promemorian därmed inte innebär någon förändring i denna del.
Skatteverket anser att den svenska regeringen bör verka för att det så kallade tobaksskattedirektivet [1] ändras till att omfatta även ”övrig tobak”. Från ett tillämpningsperspektiv vore det bra om sådana produkter som i den remitterade promemorian benämns ”övrig tobak” kunde inrymmas i begreppet ”röktobak” enligt tobaksskattedirektivet. Med en sådan ändring skulle även dessa produkter omfattas av de harmoniserade bestämmelserna om tobaksbeskattning inom EU.
Skatteverket anser att tillämpningen av bestämmelserna skulle underlättas för såväl berörda företag som för Skatteverket om bestämmelserna om distansförsäljning utformas lika för snus, tuggtobak och övrig tobak. Skatteverket anser därför att även den som släpper ut snus på den svenska marknaden genom att sälja snus genom distansförsäljning till Sverige bör kunna bli godkänd som registrerad distansförsäljare. Den försäljning som ska beskattas med dessa bestämmelser och som ett godkännande kommer att avse är att snus säljs till den svenska marknaden.
Skatteverket anser att avgränsningen av skatteplikt för snus respektive tuggtobak LTS bör göras tydligare. På samma sätt som för övriga skattepliktiga varukategorier bör det i LTS införas legaldefinitioner för snus respektive tuggtobak.
Den som beställer och tar emot varor från en distansförsäljare behöver veta om säljaren ställt säkerhet för varorna hos Skatteverket. Enligt de föreslagna bestämmelserna är mottagaren skattskyldig för varorna om säljaren inte ställt säkerhet. Med en sådan reglering anser Skatteverket att det är rimligt att enskilda ges möjlighet att vända sig till Skatteverket och ta del av uppgifter om distansförsäljare ställt säkerhet. En bestämmelse med denna innebörd bör föras in i 2 kap. 5 § lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet. Bestämmelsen bör utformas så att den även omfattar redan befintliga bestämmelser om distansförsäljning i LTS och andra punktskattelagstiftningar där mottagare av varor är skattskyldig då säljaren inte ställt säkerhet för varorna.
Förslagen bedöms medföra engångskostnader på sammanlagt 800 000 kronor. Detta belopp består av 400 000 kronor för framtagande och anpassning av information, blanketter, deklarationer och rutiner, samt 400 000 kronor avseende systemutveckling.
Förslagen bedöms medföra endast smärre förändringar avseende löpande kostnader.
[1] Rådets direktiv 2011/64/EU av den 21 juni 2011 om strukturen och skattesatserna för punktskatten på tobaksvaror
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.