Datum: 2016-06-27
131 171844-16/112
Socialdepartementet
103 33 Stockholm
Socialdepartementets beteckningar S2016/01610/FS och S2016/01612/FS
Skatteverket tillstyrker att det genomförs ändringar i tobakslagstiftningen som syftar till att motverka illegal handel med tobak.
Några av förslagen kommer att påverka Skatteverkets verksamhet. Skatteverket har med anledning av detta följande synpunkter.
Skatteverket anser att det i den fortsatta beredningen av ärendet finns anledning att komplettera förslagen med bestämmelser som ger Skatteverket rätt att på begäran ta del av uppgifter om identitets- och säkerhetsmärkning, uppgifter om anmälda nya tobaksvaror samt uppgifter om meddelade och återkallade tillstånd till detaljhandel respektive partihandel. Vidare bör förslagen kompletteras med bestämmelser som möjliggör för Skatteverket att behandla de inhämtade uppgifterna i beskattningsverksamheten.
Skatteverket har i remissvar daterat den 18 maj 2015 lämnat synpunkter på utredningens delbetänkande Mer gemensamma tobaksregler, SOU 2015:6. Skatteverket vidhåller de synpunkter som där framfördes.
För detaljhandel respektive partihandel med tobaksvaror föreslås att det kommer krävas tillstånd från kommunen. Det föreslås att Skatteverket på begäran av kommunen ska lämna de uppgifter som kommunen behöver för sin tillståndsprövning. Skatteverket uppskattar att sådana förfrågningar från kommunerna kommer medföra kostnader för Skatteverket som uppgår till en miljon kronor i samband med lagens ikraftträdande och därefter 200 000 kronor årligen. Skatteverket begär ökade anslag med motsvarande belopp.
Med tobaksvaror förekommer ett relativt omfattande skattefusk. För att bekämpa skattefusket behöver Skatteverket ha en så heltäckande bild av marknaden som möjligt, vad gäller försäljningar och logistikflöden. Skatteverket noterar att betänkandet innehåller flera förslag som innebär att Folkhälsomyndigheten kommer att ha tillgång till uppgifter som skulle vara av intresse för Skatteverkets kontrollverksamhet.
Skatteverket anser att dessa uppgifter på Skatteverkets begäran bör hållas tillgängliga för Skatteverkets kontrollverksamhet. Bestämmelser om det bör meddelas i den tobaksförordning som regeringen förväntas meddela i anslutning till den föreslagna nya tobakslagen. Skatteverket har i nuläget inget förslag till hur bestämmelserna bör utformas eftersom de närmare detaljerna för ovan nämnda uppgifter och register kommer att meddelas senare. I vissa delar kommer Europeiska kommissionen att meddela bestämmelser i genomförandeakter. I övrigt kommer bestämmelser att ges i form av tillämpningsföreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Först när utformningen av dessa bestämmelser är känd kan bestämmelser som ger Skatteverket rätt att ta del av uppgifterna utformas.
Som en följd av att Skatteverket ges rätt att inhämta dessa uppgifter behöver Skatteverket också ges möjlighet att behandla uppgifterna i beskattningsverksamheten. Enligt Skatteverkets bedömning bör bestämmelser om det meddelas i förordningen (2001:588) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet. Inte heller i detta fall har Skatteverket i nuläget något förslag till hur bestämmelserna bör utformas.
Skatteverket anser att det i den fortsatta beredningen av ärendet finns anledning att komplettera betänkandets förslag enligt ovan.
Skatteverket har i remissvar daterat den 18 maj 2015 lämnat synpunkter på Tobaksdirektivsutredningens delbetänkande Mer gemensamma tobaksregler, SOU 2015:6. Utformningen av slutbetänkandet föranleder inte Skatteverket att ändra uppfattning avseende de synpunkter som framfördes på delbetänkandet. Skatteverket delar inte utredningens bedömning att tobaksproduktdirektivets krav på registrering av distansförsäljare kan anses uppfyllda genom Skatteverkets registrering av distansförsäljare enligt lagen om tobaksskatt eftersom Skatteverkets registrering omfattar en snävare krets av aktörer och färre uppgifter än tobaksproduktdirektivets krav på registrering av distansförsäljare.
För detaljhandel respektive partihandel med tobaksvaror föreslås att det kommer krävas tillstånd från kommunen. Det föreslås att Skatteverket på begäran av kommunen ska lämna de uppgifter som kommunen behöver för sin tillståndsprövning. Skatteverket anser att kommunerna ska ges möjlighet att göra sådana förfrågningar elektroniskt.
Skatteverket uppskattar att förfrågningarna från kommunerna kommer medföra kostnader för Skatteverket som uppgår till en miljon kronor i samband med lagens ikraftträdande och därefter 200 000 kronor årligen. Skatteverket begär ökade anslag med motsvarande belopp.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.