Datum: 2016-06-20
131 161437-16/112
Justitiedepartementet
103 33 Stockholm
Ju2016/01882/L2
Skatteverket tillstyrker förslagen.
Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter i form av förslag till förtydliganden och ändringar.
I bestämmelsen föreskrivs att skuldsaneringsregistret ska innehålla uppgift om datum då skuldsaneringen är avslutad (p. 5). Detta svarar upp mot insolvensförordningens krav på att insolvensregistret ska innehålla uppgift om när ett huvudinsolvensförfarande har avslutats (artikel 24.2 i). Eftersom förordningen syftar till att förhindra att flera huvudinsolvens-förfaranden pågår samtidigt så är det av betydelse att kunna avgöra hur länge ett huvudinsolvensförfarande pågår och när det är att anse som slutfört. Detta får avgöras med utgångspunkt från vad som föreskrivs i de nationella bestämmelser som reglerar ett visst förfarande (se artikel 7 samt EU-domstolens uttalande i C-116/11, Bank Handowly).
För svensk del är avslutstidpunkten vid konkurs och företagsrekonstruktion särskilt reglerad i konkurs- respektive företagsrekonstruktionslagen. Beträffande skuldsanering finns det inte någon motsvarande uttrycklig reglering i denna fråga. Därför bör det av förarbetena till den nya lagen om skuldsaneringsregister tydligt framgå när ett skuldsaneringsförfarande är att anse som avslutat. I betänkandet uttalas, att så länge en betalningsplan löper så är skuldsaneringen att se som ett pågående förfarande (s. 153, 158 och 268). Först när betalningar har skett enligt planen är alltså skuldsaneringen avslutad (s. 158 och 268). Däremot sägs i betänkandet ingenting om vilken avslutstidpunkt som gäller när saneringen inte är förenad med någon betalningsplan (s.k. nollbeslut). Detta berörs dock i förarbetena till de nya skuldsaneringslagar som träder i kraft den 1 november 2016, i författningskommentaren till den bestämmelse i socialtjänstlagen som reglerar kommunernas skyldighet att lämna fortsatt budget- och skuldrådgivning under ett pågående skuldsaneringsförfarande. Där anges att ”(ä)ven de gäldenärer som beviljats skuldsanering utan betalningsskyldighet, s.k. nollbeslut, har rätt till rådgivning” (prop. 2015/16:125 s. 276). Detta måste uppfattas som att en skuldsanering utan betalningsplan är att anse som avslutad först efter utgången av den tid under vilken borgenärerna har möjlighet att begära omprövning på grund av att gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen förbättrats, vilket efter den 1 november 2016 är fem år efter inledandebeslutet. Att en skuldsanering med s.k. nollbeslut kan anses avslutad först vid denna tidpunkt bör förtydligas i författningskommentaren till 6 § registerlagen.
Enligt lagförslagets ordalydelse ska uppgifterna i registret gallras viss tid efter den dag då skuldsaneringen beviljades (fem år vid ”vanlig” skuldsanering respektive tre år vid F-skuldsanering) eller, om en betalningsplan löper under längre tid, senast den dag då planen löper ut. Av såväl allmänmotiveringen som författningskommentaren framgår dock att tanken är att gallring ska ske fem respektive tre år efter den dag då skuldsaneringen inleddes (se s. 158 och 269). Regleringen kommer då att överensstämma med en föreslagen ändring i 8 § kreditupplysningslagen (1973:1173), som träder i kraft den 1 november 2016 (se prop. 2015/16:125 s. 29 och 271). Skatteverket föreslår att 8 § registerlagen skrivs om så att bestämmelsen innehåller endast ett stycke, med följande lydelse:
”Uppgifterna i registret ska gallras senast fem år efter den dag då inledandebeslutet meddelades eller, om uppgifterna gäller F-skuldsanering, senast tre år efter den dagen. Om en betalningsplan löper ut senare, ska dock uppgifterna gallras senast den dag då planen löper ut.”
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.