Datum: 2016-04-25
131 161417-16/112
Finansdepartementet
103 33 Stockholm
Fi2016/01244/S2
Skatteverket tillstyrker de i promemorian föreslagna ändringarna om ersättning för varuprover och yrkesmässig aktivitet i lagen om skatt på viss elektronik. I övrigt har Skatteverket vissa synpunkter på utformningen av de föreslagna ändringarna av kemikalieskatteutredningens förslag.
Skatteverket tillstyrker den i promemorian föreslagna ändringen om yrkesmässig aktivitet i lagen om skatt på golvbeläggningsmaterial, väggbeklädnad och takbeklädnad av polymerer av vinylklorid.
De kostnadsberäkningar som Skatteverket tidigare lämnat revideras med anledning av promemorians förslag och beräknas istället till engångskostnader om 9 300 000 kronor och årliga kostnader om 11 100 000 kronor.
Skatteverket har tidigare lämnat synpunkter på kemikalieskatteutredningens förslag i Skatteverkets remissvar den 25 maj 2015, dnr 131 211629-15/112.
Skatteverket har följande synpunkter på de ändringar som föreslås i promemorian.
Enligt förslaget i promemorian införs en bestämmelse om att de brom-, klor- och fosforföreningar som anges i en lista som bifogas lagen ska anses vara additivt eller reaktivt tillsatta i enlighet med vad som anges i listan så länge inte den skattskyldige eller Skatteverket visar att de är tillsatta på annat sätt. Det är alltså lagstiftarens avsikt att avdrag under vissa förutsättningar ska kunna göras på annat sätt än enligt vad som följer av listan. I de fall den skattskyldige gör avdrag på annat sätt än i enlighet med listan återstår alltså problemet att avgöra om en viss förening är additivt eller reaktivt tillsatt.
Enligt Skatteverkets uppfattning är ett bättre alternativ att avstå från att definiera reaktivt respektive additivt tillsatta föreningar. Istället kan bestämmelserna utformas så att avdrag med 50 procent förutsätter att varan inte innehåller någon av de brom-, klor- eller fosforföreningar som enligt den föreslagna listan är additivt tillsatta. För rätt till avdrag med 75 procent får varan inte heller innehålla någon av de brom- eller klorföreningarna som enligt den föreslagna listan är reaktivt tillsatta. Hur varor som innehåller någon brom-, klor- eller fosforförening som inte finns med på listan ska beskattas får regleras särskilt. Med en sådan ordning skulle i och för sig vissa varor som innehåller additivt tillsatta föreningar beskattas som om de innehåller reaktivt tillsatta föreningar och tvärtom. Enligt Skatteverkets uppfattning skulle en sådan lösning trots det vara att föredra eftersom det är oklart i vilken utsträckning det kan avgöras om en förening är reaktivt eller additivt tillsatt enligt den i promemorian föreslagna definitionen. Jämfört med promemorians förslag skulle bestämmelserna vara förutsebara och enklare att tillämpa samt inte medföra lika stora administrativa kostnader för såväl de skattskyldiga som Skatteverket.
Skatteverket tillstyrker förslaget att inte införa särskilda regler för ersättning av varuprover i den föreslagna lagen om skatt på viss elektronik.
Skatteverket tillstyrker förslaget att avgränsa den aktivitet som ska medföra skattskyldighet och vilka som får godkännas som lagerhållare på annat sätt än genom en hänvisning till inkomstskattelagen (1999: 1229).
Promemorian innehåller inte förslag på ändring av de i SOU 2015:30 föreslagna 8 och 11 §§ lagen om skatt på viss elektronik och 8 och 11 §§ lagen om skatt på golvbeläggningsmaterial, väggbeklädnad och takbeklädnad av polymerer av vinylklorid. Dessa bestämmelser behöver justeras enligt vad som framgår av regeringens proposition 2015/16:79 om en ny tullag.
Skatteverket har i remissvaret avseende SOU 2015:30 redogjort för de kostnader som förslagen i betänkandet bedömdes medföra för verket. Om förslagen i SOU 2015:30 justeras enligt förslagen i promemorian får dessa beräkningar justeras något.
Skatteverket bedömer att ett införande av de föreslagna lagarna om skatt på viss elektronik och skatt på golvbeläggningsmaterial, väggbeklädnad och takbeklädnad av polymerer av vinylklorid medför engångskostnader uppgående till 9 300 000 kronor för att bygga upp lämpliga administrativa rutiner, IT-system samt ta fram informationsmaterial till företag etc.
Skatteverket bedömer att de justerade förslagen medför kostnader uppgående till 11 100 000 kronor per år för det fortlöpande arbetet med administration av inkommande deklarationer, kontroller, IT-förvaltning etc.
Skatteverket bedömer att det är möjligt att genomföra promemorians förslag till det föreslagna ikraftträdandet under förutsättning att samtliga förutsättningar är kända senast den 1 januari 2017.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.