Hur du använder våra API:er kan skilja sig åt beroende på vilket API det gäller, samt vilken miljö du vill använda. Du kan bland annat behöva ansöka om tillgång, skaffa någon form av elektronisk legitimation och implementera en säkerhetslösning.
En del av våra API:er finns som enkel testtjänst. Dessa är fria för alla att använda utan krav på autentisering och du behöver inte ansöka om tillgång. De innehåller hårdkodad data och levererar statiska svar som du kan använda för att testa funktionerna i API:et. För enkla testtjänster kan du göra testanrop via API-konsolen.
Du hittar detaljerad information på sidorna Så kan du använda våra API-miljöer och API-konsolen – så kan du använda den. Där hittar du även information om våra kompletta testtjänster och driftsatta tjänster.
För att använda våra kompletta testtjänster eller driftsatta tjänster behöver du begära tillgång. Det gör du genom att fylla i ett formulär. För våra driftsatta tjänster kommer du också behöva teckna ett avtal eller en överenskommelse med Skatteverket. Villkor och avtal kan skilja sig åt mellan olika API:er. Läs därför noga igenom avtal, villkor och förändringspolicy innan du begär tillgång till ett API. Du hittar alla dokument du behöver på respektive API:s sida på Utvecklarportalen.
När Skatteverket godkänt din förfrågan får du de så kallade API-nycklarna.
För kompletta testtjänster skickar vi nycklarna till e-postadressen du angett i formuläret. För driftsatta tjänster skickas nycklarna uppdelade. En nyckel skickas till mejl och en via sms enligt de kontaktuppgifter du lämnade i formuläret. API-nycklarna fungerar som ett id och lösenord kopplat till ditt affärs- eller lönesystem (API-konsument). Du kan aldrig använda samma API-nycklar för kompletta testtjänster och driftsatta tjänster.
Här kan du lära dig mer:
Det är viktigt att du känner till säkerhetsramverket OAuth2 eftersom det används för autentisering och auktorisation. Olika API:er använder olika flöden och kombinationer med antingen e-legitimation eller organisationslegitimation.
För kompletta testtjänster kan du behöva ett testcertifikat eller en e-legitimation för test.
Ditt affärs- eller lönesystem kan även använda båda autentiseringsmetoderna och du behöver då både certifikat och e-legitimation.
För e-legitimation/personlig inloggning:
För närvarande utfärdar bara ett företag i Sverige organisationslegitimation.
Ladda ner testorganisationscertifikatet hos Expisoft, under Testcertifikat server- och stämpellegitimationer.
För att börja använda den kompletta testtjänsten klickar du på länken Utforska API-definitionen på respektive API:s sida på Utvecklaportalen. API:ets definition berättar i mer detalj hur det fungerar praktiskt. Med datan som presenteras i API-konsolen kan utvecklare snabbt få reda på vilka url:er som ska användas för att anropa API:et, vilken typ av anrop som ingår, vilka felkoder som finns och vad de kan bero på.
För att integrationen ska bli rätt bör du utgå från den tekniska beskrivningen i RAML-filen. Du bör också sätta dig in i tjänstebeskrivningen. Den beskriver verksamhetssammanhang, säkerhetsmekanismer och hur tjänsten är byggd.
Du hittar både RAML-fil och tjänstebeskrivning på respektive API:s sida på Utvecklarportalen.
Användaren av ditt system kommer att behöva identifiera sig med antingen e-legitimation eller organisationslegitimation för att använda API:et.
Med den här tekniklösningen identifierar sig användaren av ditt system med en e-legitimation som är godkänd av Skatteverket. Du godkänner sedan att din programvara får tillgång till API:et för användarens räkning. Det finns flera leverantörer av e-legitimation att välja på.
Med den här tekniklösningen identifieras ditt system med en organisationslegitimation. För närvarande accepterar Skatteverket endast organisationslegitimationer som är utfärdade av Expisoft.
Beroende på vilken tekniklösning du har valt så skiljer sig ombudsbehörigheterna åt.
För identifiering med e-legitimation krävs att användaren har antingen ombudsbehörigheten firmatecknare, deklarationsombud eller registreringsombud arbetsgivardeklaration.
För identifiering med organisationslegitimation krävs att användaren har ombudsbehörigheten Registreringsombud arbetsgivardeklaration. Du hittar all information om behörigheter på vår webbplats.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.