Här utser du ett deklarationsombud eller ombud som kan företräda dig i skattefrågor, till exempel göra din deklaration, läsa ditt företags moms- och arbetsgivardeklarationer eller få åtkomst till ditt eller ditt företags skattekonto. Du kan också spärra ombudsregistrering via blankett.
Du kan också göra det här:
Är du registrerad hos Bolagsverket som firmatecknare för ett företag som du tecknar ensam har du rätt att lämna bolagets deklarationer elektroniskt och full rätt till bolagets skattekonto.
Är du registrerad hos Bolagsverket som vd för ett företag har du rätt att skriva under bolagets deklarationer.
Är du registrerad hos Bolagsverket som firmatecknare i förening för ett företag som du tecknar tillsammans med någon, kan du se uppgifter från till exempel punktskatter på Mina sidor.
När du spärrar ombudsregistrering via blankett förhindrar du att obehöriga kan använda en pappersblankett för att ansöka om behörigheter för dig eller det företag som du är firmatecknare för. Du kommer inte heller kunna använda blanketter för att ansöka om de behörigheter som finns i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då får du använda din e-legitimation och registrera ombud i e-tjänsten istället.
Det räcker med att spärren aktiveras av en av firmatecknarna även om ni är fler som tecknar firman i företaget. När spärren är aktiv kan ingen av firmatecknarna använda blanketter för att ansöka om de behörigheter som finns i e-tjänsten.
Du kan fortsätta använda blanketter för de ombudsregistreringar som inte finns i e-tjänsten, även när ombudsregistreringen via blankett är spärrad.
Tänk på att inte avregistrera dig som deklarationsombud innan du lämnat de sista moms- och arbetsgivardeklarationerna.
Privatpersoner, enskilda firmor, aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter. Även företag där firman tecknas av flera personer i förening kan använda den. Att använda e-tjänsten sparar tid, minskar risken för fel och ger möjlighet att få interaktiv hjälp.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du skicka in en blankett till Skatteverket. Länk till blanketterna finns längst ner på denna sida.
Efter att du har utsett eller avregistrerat ett ombud får du en skriftlig bekräftelse på detta. Om du vill ha beslutet elektroniskt kan du gå in på minameddelanden.se och skaffa en säker e-brevlåda.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.