På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Inkomstdeklaration 2 ska lämnas av aktiebolag och ekonomiska föreningar.
I e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 kan ni endast lämna deklarationens första sida.
För att lämna hela deklarationen digitalt använder ni Skatteverkets e-tjänst Filöverföring.
Ni som har ett deklarationsprogram som kan skapa .sru-filer kan nu filöverföra alla deklarationsuppgifter digitalt för Inkomstdeklaration 2, det vill säga huvudblankett, bilagor och övriga upplysningar. Deklarationen signeras sedan på Mina sidor av kunden, behörig firmatecknare eller deklarationsombud. Den som är registrerad VD hos Bolagsverket har rätt att signera deklarationen utan att vara registrerad firmatecknare eller deklarationsombud.
Läs mer om e-tjänsten här:
Tjänsten är öppen för aktiebolag och ekonomiska föreningar med räkenskapsår som slutar mellan:
För bolag med räkenskapsår som slutar mellan den 1 januari och den 30 juni 2021 öppnar e-tjänsten den 30 augusti 2021.
Observera att om ni har skickat in deklarationen på pappersblanketten kan ni inte logga in i e-tjänsten för att se om den har registrerats.
Lär dig mer om våra smarta e-tjänster för företagare.
Observera att ni inte kan lämna Räkenskapsschemat (INK2 R) och Skattemässiga justeringar (INK2 S) via e-tjänsten. Skicka in dessa via filöverföringstjänsten eller på papper.
Har ni någon som sköter företagets ekonomi? I tjänsten Ombud och behörigheter kan ni enkelt lägga till en person som ombud för att lämna era deklarationer och hantera ert skattekonto.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.