På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Ni som i er näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta Inkomstdeklaration 1 kan ansöka om att få ett så kallat byråanstånd. Ett byråanstånd ger er rätt att lämna inkomstdeklarationerna senast den 15 juni 2021.
Lämna enkelt din ansökan om byråanstånd via e-tjänsten Filöverföring.
Störningar kan förekomma på grund av underhåll 4/3 kl. 18:00 - 8/3 kl. 07:00.
Lämna er ansökan om byråanstånd till Skatteverket senast den 3 maj 2021. Enklast gör ni det via e-tjänsten Filöverföring som öppnar den 15 februari.
Kvittensen ni får gäller som bekräftelse på att anstånd har medgetts enligt ansökan.
Det går också bra att lämna ansökan på papper.
Senast den 15 juni 2021 ska inkomstdeklarationerna, inklusive alla eventuella bilagor, ha inkommit till Skatteverket. Det gäller både deklarationer som ni lämnar digitalt och på papper.
Läs mer om hur man deklarerar här.
Byråanståndet ger er också rätt att lämna deklaration för helårsmoms, samt att betala skatten som redovisas i den, senast den 26 juni året efter beskattningsåret.
Tänk på att kostnadsränta beräknas på beloppet moms att betala, från den 12 maj 2021.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.