På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Ni som i er näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta inkomstdeklarationer, kan ansöka om att få ett så kallat byråanstånd. Ett byråanstånd ger er rätt att lämna inkomstdeklarationerna senare än den 2 maj. Lämnar ni deklarationerna elektroniskt får ni ända fram till den 17 juni 2019 på er.
I tjänsten Filöverföring kan ni föra över filer till Skatteverket, bland annat en ansökan om byråanstånd.
Ni måste lämna er ansökan om byråanstånd till Skatteverket senast den 2 maj. Ansökan gör ni enklast via tjänsten Filöverföring men det går även att lämna ansökan på papper.
Ni kan bara ansöka om byråanstånd för kunder som är fysiska personer eller dödsbon. Juridiska personer, alltså företag, föreningar och stiftelser, har olika deklarationstidpunkter och er arbetsbelastning vad gäller dem är därför redan utspridd. Det går därför inte att få byråanstånd för kunder som är juridiska personer.
När Skatteverket beslutat att godkänna er ansökan om byråanstånd innebär det följande:
Deklarationsbilagor, till exempel NE, K10 och K4, lämnas elektroniskt via tjänsten filöverföring. Från och med den 15 mars går det också att lämna Inkomstdeklaration 1 via filöverföringstjänsten.
Det finns deklarationsbilagor som av olika tekniska skäl inte går att lämna elektroniskt, antingen på grund av begränsningar hos oss på Skatteverket eller i ert deklarationsprogram. De bilagor som inte går att lämna elektroniskt får givetvis lämnas på papper. En deklaration som innehåller bilagor som inte går att lämna på annat sätt än på papper får ni, om ni vill, lämna i sin helhet på papper fram till den 17 juni 2019.
Inkomstdeklaration 1 (huvudblanketten) kan ni som byrå lämna elektroniskt via e-tjänsten Filöverföring från och med 15 mars. Om ni är ombudsregistrerade kan ni också använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Vad gäller byråanståndet och möjligheten att lämna deklarationen ända fram till 17 juni 2019 går det dock i år lika bra att lämna in huvudblanketten på papper så länge bilagorna lämnas elektroniskt.
Det är endast ni som ansöker om byråanståndet som underrättas om beslutet. Skatteverket underrättar alltså inte dem ni deklarerar för. Det är i slutändan alltid den deklarationsskyldige själv, alltså era kunder, som ansvarar för att deklarationen lämnas in i rätt tid.
De ni deklarerar för anses alla ha fått anstånd med att lämna deklaration till den 17 juni 2019.
Anståndet gäller endast för den som finns med i förteckningen. Om till exempel övriga familjemedlemmar vill ha anstånd måste även de ansöka.
Om ni inte följer de villkor som gäller för byråanståndet riskerar ni att inte få byråanstånd kommande år.
Byråanståndet ger också rätt att lämna momsdeklaration, samt att betala den skatt som redovisas i momsdeklarationen, senast den 26 juni året efter beskattningsåret. Tänk på att låg kostnadsränta beräknas på beloppet moms att betala, från den 13 maj 2019 till att beloppet är bokfört på skattekontot, alternativt fram till att anståndet upphör. Betalas momsen senare tillkommer hög kostnadsränta från dagen efter det att anståndet upphörde.
Den momsdeklaration som avses är den som lämnas per beskattningsår och som har deklarationsdag den 13 maj 2019.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.