Du som deklarerar åt en ideell förening, stiftelse eller ett registrerat trossamfund ska lämna Inkomstdeklaration 3. Verksamhetens räkenskapsår styr när du behöver lämna in deklarationen. Du ska alltid lämna uppgifter om skattefri verksamhet om föreningen är en allmännyttig ideell förening.
Som deklarationsombud för föreningen hittar du tidigare och aktuella inkomstdeklarationer på Mina sidor. Där kan du även se om en deklaration har kommit in och svara på eventuella frågor från Skatteverket. Du blir deklarationsombud genom att fylla i och lämna in blanketten Deklarationsombud (SKV 4809). Glöm inte skicka med ett aktuellt protokoll från senaste styrelsemötet där det framgår vem som är firmatecknare och hur firman tecknas.
Tänk på att även avregistrera det gamla deklarationsombudet. Det gör du genom att lämna in blankett Anmälan – E-tjänster – Avregistrering/återkallelse av behörigheter SKV 4804. Enklast gör du det med e-legitimation via e-tjänsten Ombud och behörigheter.
Läs om när föreningen ska betala särskild löneskatt på pensionskostnader:
Om du har fått ett föreläggande att lämna inkomstdeklaration för föreningen ska du göra det så fort som möjligt, men senast 14 dagar efter att du fått brevet. Det gäller även om du anser att föreningen uppfyller villkoren för att inte behöva deklarera. Om du inte deklarerar i tid kan föreningen behöva betala förseningsavgift.
Deklarera genom att lämna bilagorna på papper eller i e-tjänsten Filöverföring. För att kunna använda filöverföringstjänsten behöver du ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer. Deklarationens första sida behöver du däremot alltid lämna in på papper.
Du ska alltid lämna uppgifter om skattefri verksamhet om föreningen är en allmännyttig ideell förening. Det gör du genom att fylla i bilagan Särskild uppgift tillsammans med en underskrift på första sidan av inkomstdeklarationen. Har föreningen dessutom bara skattefria inkomster kan du ansöka om att bli befriad från att lämna bilagan. Det gör du genom att fylla i blanketten Ansökan om befrielse från att lämna Särskild uppgift (SKV 2501).
Din ansökan ska ha kommit in till Skatteverket senast fyra veckor innan sista dagen för att deklarera. Föreningen får ingen inkomstdeklaration på fem år om vi godkänner din ansökan.
I den här filmen får du som ska deklarera för en ideell förening hjälp med att ta reda på vilka bilagor du ska lämna tillsammans med första sidan av inkomstdeklarationen.
I den här tjänsten får du hjälp med att ta reda på vilka bilagor du ska lämna tillsammans med första sidan av inkomstdeklarationen. Du kan inte skicka in bilagorna via denna tjänst!
I de flesta fall kan du inte öppna den ifyllnadsbara blanketten i webbläsaren. Du måste ladda ner den och själv spara den på din dator. Öppna den sedan i en pdf-läsare, exempelvis Adobe Reader 8 eller senare version. Vissa webbläsare gör detta automatiskt men om det inte fungerar behöver du göra det själv. Du kan tyvärr inte öppna dem i surfplatta eller mobil.
Fyll i rätt bilagor
Ta reda på vilka bilagor du ska fylla i. Du kan använda tjänsten Hämta rätt bilaga som hjälper dig att välja vilken du ska använda. Du kan också få hjälp genom att titta på filmen ovan.
Fyll i och skriv under första sidan av inkomstdeklarationen
Fyll bara i första sidan på inkomstdeklarationen om föreningen ska betala skatt och avgifter. Du ska alltid skriva under och lämna in första sidan. Det behöver du göra även om föreningen bara lämnar uppgifter om den skattefria verksamheten på bilagan Särskild uppgift.
Lämna in inkomstdeklarationen
Lämna in hela deklarationen på papper eller första sidan på papper och bilagorna digitalt. För att kunna lämna bilagorna digitalt behöver du ett deklarationsprogram som kan skapa sru-filer.
Du kan deklarera en månad senare om du lämnar bilagorna digitalt i e-tjänsten Filöverföring. Verksamhetens räkenskapsår styr när du behöver lämna in deklarationen. För att kunna använda filöverföringstjänsten behöver du ett deklarationsprogram som kan skapa sru-filer. Deklarationens första sida behöver du däremot alltid lämna in på papper.
I tabellen nedan kan du se vilket datum inkomstdeklarationen senast ska lämnas in, beroende på räkenskapsår.
Räkenskapsåret slutar (se första sidan) | Deklarationens första sida samt bilagor lämnas på papper | Deklarationens första sida lämnas på papper, bilagorna via filöverföringstjänsten |
31 januari, 28 februari, 31 mars, 30 april | 1 november | 1 december |
31 maj, 30 juni | 15 december | 15 januari |
31 juli, 31 augusti | 1 mars | 1 april |
30 september, 31 oktober, 30 november, 31 december | 1 juli | 1 augusti |
Om sista dag för att lämna in deklarationen infaller på en helgdag är det istället första vardagen därpå som gäller.
I tabellen nedan finns datumen då deklarationen skickas från Skatteverket och när den finns på Mina sidor, beroende på när verksamhetens räkenskapsår slutar.
Bokslut | Pappersutskick och på Mina sidor |
---|---|
September–december 2021 | Slutet av februari 2022 |
Januari–juni 2022 | Slutet av september 2022 |
Juli–augusti 2022 | Slutet av oktober 2022 |
För att logga in på Mina sidor behöver du vara registrerad som firmatecknare eller deklarationsombud hos Skatteverket.
Inkomstdeklarationens första sida lämnar du alltid på papper eftersom att den måste vara underskriven av en behörig firmatecknare. Adressen står på deklarationens första sida. Bilagorna till inkomstdeklarationen kan du lämna via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring. För att skicka in bilagorna via filöverföringstjänsten krävs att du har ett bokföringsprogram som kan skapa .sru-filer. Om du inte har möjlighet att filöverföra bilagorna går det bra att lämna dem på papper.
Efter att du har deklarerat går vi igenom deklarationen och därefter får du ett slutskattebesked där det står hur mycket skatt verksamheten ska betala eller få tillbaka.
Bokslut | Digitalt | På papper |
---|---|---|
Maj–juni 2021 | Vecka 23 2022 | Vecka 24 2022 |
Juli–augusti 2021 | Vecka 32 2022 | Vecka 33 2022 |
September–december 2021 | Vecka 49 2022 | Vecka 50 2022 |
Januari–april 2022 | Vecka 14 2023 | Vecka 15 2023 |
Om Skatteverket behöver fler uppgifter för att kunna räkna ut den slutliga skatten hör vi av oss. Om vi beslutar att ändra något i deklarationen kommer slutskattebeskedet tillsammans med ändringsbeslutet i stället för vid tidpunkterna i tabellen ovan. Ska verksamheten få pengar tillbaka kommer dessa i samband med slutskattebeskedet, om bankkonto är anmält.
Ska verksamheten i stället betala in skatt har den 90 dagar på sig att göra det.
Här är datumen då kvarskatten senast ska finnas på Skatteverkets konto. Du kan också göra en extra inbetalning (fyllnadsinbetalning) tidigare för att undvika kostnadsränta.
Bokslut | Senast |
---|---|
Januari–april 2021 | 12 juli 2022 |
Maj–juni 2021 | 12 september 2022 |
Juli–augusti 2021 | 14 november 2022 |
September–december 2021 | 13 mars 2023 |
Vi betalar bara ut överskjutande skatt automatiskt om du har anmält ett konto för verksamheten. Har du inte anmält något bankkonto finns pengarna kvar på skattekontot tills du begär att få dem utbetalda.
Bokslut | Utbetalning |
---|---|
Januari–april 2021 | Vecka 14 2022 |
Maj–juni 2021 | Vecka 23 2022 |
Juli–augusti 2021 | Vecka 32 2022 |
September–december 2021 | Vecka 49 2022 |
Om du lämnar in inkomstdeklarationen för sent kan verksamheten behöva betala förseningsavgift. Skulle det bli aktuellt med förseningsavgift skickar vi ett "Förslag till beslut om förseningsavgift” till verksamhetens adress. Tycker du att det är fel av oss att ta ut förseningsavgift kan du svara på förslaget och förklara varför.
För ideella föreningar, stiftelser och trossamfund är en förseningsavgift 1 250 kronor.
Verksamheten kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid, beroende på hur sent du har lämnat den. Storleken på andra och tredje avgiften är densamma som den första avgiften.
Det innebär att en ideell förening, stiftelse eller ett trossamfund totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter.
För den andra och tredje avgiften räknas alltid det första deklarationsdatumet som ordinarie deklarationsdag, även om du har lämnat in bilagorna digitalt.
Om du inte deklarerar alls kan Skatteverket skönsbeskatta verksamheten. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor inkomsten har varit under året. Om Skatteverket skönsbeskattar verksamheten kan det även bli aktuellt med skattetillägg. Verksamheten riskerar även att få sitt eventuella godkännande för F-skatt återkallat.
För undvika kostnadsränta på kvarskatt (underskott på skattekontot) kan du göra en fyllnadsinbetalning. Här hittar du vilka datum betalningen behöver finnas på Skatteverkets konto.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
Juli–augusti 2021 | 3 januari 2022 |
September–december 2021 | 3 maj 2022 |
Januari–april 2022 | 5 september 2022 |
Maj–juni 2022 | 3 november 2022 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 4:e i femte månaden efter beskattningsårets utgång.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
September–december 2021 | 14 februari 2022 |
Januari–april 2022 | 13 juni 2022 |
Maj–juni 2022 | 12 augusti 2022 |
Juli–augusti 2022 | 12 oktober 2022 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 13:e i andra månaden efter beskattningsårets utgång.
Ska verksamheten byta räkenskapsår kan du behöva ansöka om tillstånd från Skatteverket. Det gäller när du ska ändra räkenskapsår från
Du ansöker på blankett Ansökan, omläggning av räkenskapsår (SKV 4826). Skriv även varför du vill byta räkenskapsår och skicka med en kopia av beslutet om stadgeändring eller beslut från årsmötet där det nya räkenskapsåret framgår.
Om verksamheten har brutet räkenskapsår kan du ändra räkenskapsår till kalenderår utan Skatteverkets tillstånd. Du behöver däremot meddela Skatteverket att verksamheten ändrat räkenskapsår. Det gör du enklast genom att mejla till oss.
Läs mer om byte av räkenskapsår i broschyren Omläggning av räkenskapsår (SKV 424).
Kom ihåg att meddela Skatteverket om verksamheten byter adress.
Anmäl dig till ett webbseminarium för att lära dig mer om hur du deklarerar för verksamheten. Just nu finns följande webbseminarier: