På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En ideell förening, en stiftelse eller ett registrerat trossamfund ska lämna Inkomstdeklaration 3. Vissa föreningar behöver inte deklarera. Det gäller till exempel om föreningen uppfyller villkoren för att vara allmännyttig och bara har skattefria inkomster. Då kan du ansöka om att föreningen ska bli befriad från att deklarera. Har föreningen anställda och ska betala särskild löneskatt på pensionskostnader ska du alltid deklarera.
Här får du hjälp att ta reda på vilka bilagor föreningen ska lämna in.
Du behöver Adobe Reader 8 eller senare för att kunna öppna de nedladdade blanketterna. Du kan hämta programmet gratis på Adobes webbplats. Just nu går det inte att öppna blanketterna i telefoner eller surfplattor.
Fyll i rätt bilagor
I tjänsten Hämta rätt bilaga till Inkomstdeklaration 3 får du hjälp att ta reda på vilken bilaga du ska fylla i. På bilagan står det om du ska föra över några belopp till första sidan på inkomstdeklarationen.
Fyll i och skriv under första sidan
På inkomstdeklarationens första sida fyller du i de underlag som föreningen ska betala skatt och avgifter för. Det gäller till exempel underlag för inkomstskatt och särskild löneskatt.
Lämna in
Bilagorna till inkomstdeklarationen kan du lämna via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring eller på papper. Första sidan lämnar du alltid in på papper. Adressen står på deklarationens första sida.
När du ska lämna in deklarationen beror på vilket datum föreningens räkenskapsår slutar. Föreningens räkenskapsår står på deklarationens första sida. Vilket datum som gäller beror också på om du lämnar bilagorna via Skatteverkets filöverföringstjänst eller på papper. Vi skickar deklarationen till föreningen eller stiftelsen i god tid innan det är dags att deklarera.
Räkenskapsåret slutar (se första sidan) | Deklarationens första sida samt bilagor lämnas på papper | Deklarationens första sida lämnas på papper, bilagorna via filöverföringstjänsten |
31 januari, 28 februari, 31 mars, 30 april | 1 november | 1 december |
31 maj, 30 juni | 15 december | 15 januari |
31 juli, 31 augusti | 1 mars | 1 april |
30 september, 31 oktober, 30 november, 31 december | 1 juli | 1 augusti |
Om den sista dagen att lämna in deklarationen är en helgdag är det i stället första vardagen efter som gäller.
I tabellen nedan finns datumen då deklarationen skickas från Skatteverket, beroende på när föreningens räkenskapsår slutar.
Bokslut | Pappersutskick |
---|---|
September–december 2020 | Slutet av februari 2021 |
Januari–juni 2021 | Slutet av september 2021 |
Juli–augusti 2021 | Slutet av oktober 2021 |
Inkomstdeklarationens första sida lämnar du alltid på papper eftersom att den måste vara underskriven av en behörig firmatecknare. Adressen står på deklarationens första sida. Bilagorna till inkomstdeklarationen kan du lämna via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring. För att skicka in bilagorna via filöverföringstjänsten krävs att du har ett bokföringsprogram som kan skapa .sru-filer. Om du inte har möjlighet att filöverföra bilagorna går det bra att lämna dem på papper.
Efter att du har deklarerat går vi igenom deklarationen och därefter får du ett slutskattebesked där det står hur mycket skatt föreningen eller stiftelsen ska betala eller få tillbaka.
Bokslut | Digitalt | På papper |
---|---|---|
Januari–april 2020 | Vecka 14 2021 | Vecka 15 2021 |
Maj–juni 2020 | Vecka 23 2021 | Vecka 24 2021 |
Juli–augusti 2020 | Vecka 31 2021 | Vecka 32 2021 |
September–december 2020 | Vecka 49 2021 | Vecka 50 2021 |
Om Skatteverket behöver fler uppgifter för att kunna räkna ut den slutliga skatten hör vi av oss. Om vi beslutar att ändra något i deklarationen kommer slutskattebeskedet tillsammans med ändringsbeslutet i stället för vid tidpunkterna i tabellen ovan. Ska föreningen få pengar tillbaka kommer dessa i samband med slutskattebeskedet, om man har anmält bankkonto. Föreningar som i stället ska betala in skatt har 90 dagar på sig att göra det.
Här är datumen då kvarskatten senast ska finnas på Skatteverkets konto. Du kan också göra en extra inbetalning (fyllnadsinbetalning) tidigare för att undvika kostnadsränta.
Bokslut | Senast |
---|---|
September–december 2019 | 12 mars 2021 |
Januari–april 2020 | 12 juli 2021 |
Maj–juni 2020 | 13 september 2021 |
Juli–augusti 2020 | 12 november 2021 |
Vi betalar bara ut överskjutande skatt automatiskt om du har anmält ett konto för föreningen eller stiftelsen. Har du inte anmält något bankkonto finns pengarna kvar på föreningens skattekonto tills du begär att få dem utbetalda.
Bokslut | Utbetalning |
---|---|
Januari–april 2020 | Vecka 14 2021 |
Maj–juni 2020 | Vecka 23 2021 |
Juli–augusti 2020 | Vecka 31 2021 |
September–december 2020 | Vecka 49 2021 |
Om du lämnar in föreningens eller stiftelsens inkomstdeklaration för sent kan föreningen behöva betala förseningsavgift. Skulle det bli aktuellt med förseningsavgift skickar vi ett "Förslag till beslut om förseningsavgift” till föreningen eller stiftelsen. Tycker du att det är fel av oss att ta ut förseningsavgift kan du svara på förslaget och förklara varför.
För ideella föreningar och stiftelser är en förseningsavgift 1 250 kronor.
Föreningen eller stiftelsen kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid, beroende på hur sent du har lämnat den. Storleken på andra och tredje avgiften är densamma som den första avgiften.
Det innebär att en ideell förening och en stiftelse totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter.
För den andra och tredje avgiften räknas alltid det första deklarationsdatumet som ordinarie deklarationsdag, även om bilagorna har lämnats in digitalt.
Om du inte deklarerar alls kan Skatteverket skönsbeskatta föreningen eller stiftelsen. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor inkomsten har varit under året. Om Skatteverket skönsbeskattar föreningen eller stiftelsen kan det även bli aktuellt med skattetillägg. Föreningen eller stiftelsen riskerar även att få sitt eventuella godkännande för F-skatt återkallat.
För att föreningen ska undvika kostnadsränta på kvarskatt (underskott på skattekontot) kan du göra en fyllnadsinbetalning. Här hittar du vilka datum betalningen måste finnas på Skatteverkets konto.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
Juli–augusti 2020 | 4 januari 2021 |
September–december 2020 | 3 maj 2021 |
Januari–april 2021 | 3 september 2021 |
Maj–juni 2021 | 3 november 2021 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 4:e i femte månaden efter beskattningsårets utgång.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
September–december 2020 | 12 februari 2021 |
Januari–april 2021 | 14 juni 2021 |
Maj–juni 2021 | 12 augusti 2021 |
Juli–augusti 2021 | 12 oktober 2021 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 13:e i andra månaden efter beskattningsårets utgång.
En allmännyttig ideell förening eller stiftelse kan ansöka om att bli befriad från att lämna särskild uppgift. Föreningen får ingen inkomstdeklaration på fem år om Skatteverket godkänner ansökan. För att ansökan ska bli godkänd ska föreningen uppfylla alla villkor för att vara allmännyttig och enbart ha skattefria inkomster.
Ska föreningen eller stiftelsen inte beskattas utan bara lämna bilagan Särskild uppgift kan du ansöka om befrielse från att deklarera.
Lämna ansökan på blanketten Ansökan om befrielse från att lämna särskild uppgift (SKV 2501). Befrielsen gäller i fem år. Tänk på att blanketten ska vara hos Skatteverket senast fyra veckor innan deklarationen ska vara inlämnad.
Tidigare inlämnade inkomstdeklarationer och andra tjänster, som till exempel skattekontot, finns på föreningens Mina sidor. För att kunna logga in på Mina sidor måste föreningen registrera ett deklarationsombud eller en firmatecknare. Det gör du genom att skicka in blanketten Deklarationsombud, SKV 4809 eller Anmälan e-tjänster Behörigheten firmatecknare eller ombud, SKV 4801. Glöm inte skicka med ett aktuellt protokoll från senaste styrelsemötet där det framgår vem som är firmatecknare och hur firman tecknas.
Tänk på att även avregistrera det gamla deklarationsombudet. Det gör ni genom att skicka in blankett Anmälan – E-tjänster – Avregistrering/återkallelse av behörigheter SKV 4804.
Här finns mer information om vad ett deklarationsombud kan göra:
Ska föreningen byta räkenskapsår kan du behöva ansöka om tillstånd från Skatteverket. Det gäller när du ska ändra räkenskapsår från
Du ansöker på blankett Ansökan, omläggning av räkenskapsår (SKV 4826). Skriv även varför du vill byta räkenskapsår och skicka med en kopia av beslutet om stadgeändring eller beslut från årsmötet där det nya räkenskapsåret framgår.
Om föreningen har brutet räkenskapsår kan du ändra räkenskapsår till kalenderår utan Skatteverkets tillstånd. Du behöver däremot meddela Skatteverket att föreningen ändrat räkenskapsår. Detta gör ni enklast genom att mejla till oss.
Ni kan läsa mer om byte av räkenskapsår i broschyren Omläggning av räkenskapsår (SKV 424).
Kom ihåg att meddela Skatteverket om föreningen byter adress.
Anmäl er till ett webbseminarium för att lära er mer om hur ni deklarerar för er förening. Just nu finns följande webbseminarier:
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.