En ekonomisk förening ska främja medlemmarnas ekonomiska intressen och bedriva ekonomisk verksamhet. Föreningen ska ha minst tre medlemmar, dessa kan vara personer eller företag. Varje medlem ska betala en insats till föreningen. En bostadsrättsförening är en form av ekonomisk förening.
En ekonomisk förening ska deklarera Inkomstdeklaration 2. Här hittar ni deklarationstidpunkter och instruktioner för deklarationen.
En ekonomisk förening kan ansöka om förenklad avveckling hos Bolagsverket. Tillsammans med er ansökan ska ni skicka med ett skuldfrihetsintyg från Skatteverket.
Ekonomiska föreningar och bostadsrättsföreningar ändrar alltid postadressen hos Bolagsverket, inte hos Skatteverket. Det gör ni enklast i Bolagsverkets e-tjänst Ändra adress på Mina sidor. Ni ändrar även namn, styrelse, stadgar och räkenskapsår hos Bolagsverket
Ekonomiska föreningar registreras hos Bolagsverket. Ni kan läsa mer om ekonomiska föreningar på Bolagsverkets webbplats eller på verksamt.se.
En ekonomisk förening har minst tre medlemmar som ska få ett ekonomiskt utbyte av att delta. Utbytet kan till exempel vara en anställning, ett bättre pris eller sänkta kostnader. Varje medlem ska betala en insats till föreningen och ska dessutom delta i verksamheten på något sätt. Det kan till exempel handla om att använda föreningens bredbandstjänster eller bidra med en arbetsinsats i föreningen.
När föreningen har registrerats hos Bolagsverket blir den en juridisk person. Det innebär att föreningen kan teckna avtal, ha anställda och äga saker. En juridisk person kan också vara part inför domstolar och myndigheter. Medlemmarna är normalt inte betalningsansvariga för föreningens skulder, men däremot kan de förlora den egna insatsen.
En bostadsrättsförening upplåter lägenheter med bostadsrätt i föreningens fastighet. Bostadsrättsföreningar är den enda typen av föreningar som får upplåta lägenheter med bostadsrätt till medlemmarna. Föreningen måste upplåta minst tre lägenheter.
Ni kan göra ett skattefritt avdrag på medlemmarnas avgift mot att de utför enklare arbetsuppgifter inom bostadsrättsföreningen. Det kallas självförvaltning. Här nedanför hittar du exempel på vilka arbetsuppgifter som räknas som självförvaltning och hur stort avdrag ni kan göra.
En bostadsrättsförening kan låta medlemmarna sköta enklare arbetsuppgifter åt föreningen mot ett skattefritt avdrag på årsavgiften. Reglerna gäller även för de som bor i hyreslägenheter i bostadsrättsföreningen. Om föreningen betalar för arbetet är lönen alltid skattepliktig. Enklare arbetsuppgifter kan till exempel vara följande:
Till enklare arbetsuppgifter räknas däremot inte följande:
Det finns vissa villkor som måste vara uppfyllda för att avdraget ska bli skattefritt.
För att avdraget på avgiften ska vara skattefritt för medlemmen krävs att alla som bor i fastigheten har fått möjlighet att vara med i arbetet och att de som utför arbetet får avdrag med samma belopp. Det ska även finnas en överenskommelse eller ett avtal mellan bostadsrättsföreningen och de som utför arbetet. Uträkningen gäller oavsett storlek på bostadsrätten.
Räkna ut avdraget på årsavgiften för respektive medlem så här:
Total kostnad för arbetet/antalet bostäder som finns i bostadsrättsföreningen = Skattefritt avdrag per medlem och år.
Om föreningen gör ett större avdrag än vad uträkningen anger räknas den överskjutande delen som skattepliktig lön för medlemmen.
I en bostadsrättsförening med tio lägenheter sköter två av medlemmarna trappstädningen. Medlemmarna bor i varsin lägenhet. Om bostadsrättsföreningen istället hade köpt in trappstädningen hade det kostat 36 000 kronor per år.
36 000 kr/10 lägenheter = 3600 kr
Bostadsrättsföreningen kan göra ett skattefritt avdrag på årsavgiften med 3 600 kronor per medlem och år.