På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

När ska jag lämna arbetsgivardeklaration?

Som arbetsgivare ska du alltid deklarera arbetsgivaravgifter och avdragen skatt i månaden efter den då du betalat ut lönen eller en anställd fått en förmån. Det betyder att om du betalat ut lön i februari ska denna vara redovisad och inlämnad i arbetsgivardeklarationen den 12:e mars. I e-tjänsten kan du fylla i och lämna din deklaration redan cirka en månad innan sista deklarationsdagen.

Våra e-tjänster

Här kan företag och arbetsgivare lämna moms- och arbetsgivardeklarationer (skattedeklaration), antingen genom företrädare eller genom ett deklarationsombud.

Så här tar du reda på när du ska deklarera

Det smidigaste sättet att ta reda på när du ska deklarera är genom att logga in i e-tjänsten Moms- och arbetsgivardeklarationer. Du hittar informationen under rubriken ”Ej lämnade deklarationer/beslutade uppgifter".

Samma information hittar du även på din blankett eller Skatteverkets tjänst viktiga datum.

Försenad arbetsgivardeklaration

Har du inte lämnat in din arbetsgivardeklaration i tid är det viktigt att du gör det så snart som möjligt. Du lämnar in din deklaration som vanligt även om den är försenad. Om det blir aktuellt med förseningsavgift får du först ett förslag till beslut om förseningsavgift, som du kan bemöta skriftligt. Därefter fattar Skatteverket beslut om du får förseningsavgift eller inte. Förseningsavgiften är 625 kronor.

Du kan bli beskattad (skönsbeskattad) även om du inte lämnar någon arbetsgivardeklaration. Det betyder att du kan komma att bli beskattad utifrån de uppgifter du tidigare lämnat till Skatteverket. Skatteverket kan också ta ut ett skattetillägg.

Om du lämnar in arbetsgivardeklarationen inom två månader efter beslutsmånaden för skönsbeskattningen tas skattetillägget bort.

Jag är säsongsregistrerad arbetsgivare, när ska jag lämna deklarationen?

Om du är säsongsregistrerad, ska du lämna in en arbetsgivardeklaration för den månad du har gjort en löneutbetalning. Om du inte betalat ut någon lön under året, ska du lämna en nolldeklaration i januari året efter.

Varje månad skapas en arbetsgivardeklaration i e-tjänsten, men du ska bara deklarera om du gjort en löneutbetalning föregående månad. Om du inte gjort någon utbetalning föregående månad behöver du inte göra något.

Om du inte använder e-tjänsten kommer du att få en arbetsgivardeklaration i januari med bara årtal i ruta 01 (utan månad och dag). Den sparar du för att använda för den månad du gjort en löneutbetalning. I december får du en ny deklaration som du kan använda i januari.

Jag har betalat ut lön i januari som avser december, när ska den redovisas?

När du betalat ut lön i januari ska du lämna din arbetsgivardeklaration den 12:e februari. Du ska även betala in arbetsgivaravgifter och avdragen skatt samma datum.

Jag har avregistrerat mig, när ska jag lämna min sista deklaration?

Du ska redovisa arbetsgivaravgifter och avdragen skatt för alla månader fram till och med dagen för avregistreringen. Du hittar avregistreringsdagen på Skatteverkets meddelande om avregistrering.

Skatteverket

Till toppen