Skatteverket lämnar inför varje års taxering riktlinjer för kraven på deklarationsblanketter som framställs i olika datorprogram. Uppgifter till ledning för egen taxering ska lämnas i form av självdeklaration. Dessa uppgifter ska redovisas på blankett enligt av Skatteverket fastställt formulär.
Vid sidan av de fastställda formulären förekommer olika utföranden av laserritade deklarationsblanketter. Om sådana deklarationsblanketter ska tillåtas finns ett stort behov av klara riktlinjer för hur dessa blanketter ska vara utformade.
Skatteverket har tidigare 2004-01-20, dnr 154297-04/121, utfärdat riktlinjer avseende utformningen av de laserritade deklarationsblanketterna. Vad som sägs i dessa riktlinjer har numera upphört att gälla. Istället gäller de riktlinjer som redovisas nedan.
I lagen (2001:1227) om självdeklaration och kontrolluppgifter (LSK) finns bestämmelser om skyldigheten att lämna självdeklaration och om vilka uppgifter en deklaration ska innehålla.
Enligt 1 kap. 1 och 2 §§ LSK ska uppgifter till ledning för egen taxering lämnas i form av självdeklaration. Dessa uppgifter ska redovisas på blankett enligt fastställt formulär för Allmän självdeklaration (Inkomstdeklaration 1) eller Särskild självdeklaration (Inkomstdeklaration 2 – 4) 2 kap. 1, 2 och 7 §§ LSK. Det är Skatteverket som fastställer formulär till blanketter.
Formkravet för Inkomstdeklaration framgår av 4 kap. 1, 3 och 4 §§ LSK och för Särskild uppgift för vissa stiftelser, föreningar och trossamfund av 5 kap. 4 § LSK.
Uppgiftskraven för näringsverksamhet finns angivna i 3 kap. 5 § LSK. För handelsbolag m.fl. som inte är skyldiga att lämna självdeklaration gäller enligt 3 kap. 18 § LSK motsvarande uppgiftsskyldighet som enligt 3 kap. 5 § LSK. Enligt 3 kap. 1 § p.6 LSK ska en självdeklaration innehålla, förutom uppgifter i nämnda paragraf, de uppgifter som Skatteverket behöver för att fatta riktiga taxerings- och beskattningsbeslut samt beslut om pensionsgrundande inkomst.
Efter medgivande från Skatteverket får näringsuppgifter lämnas med hjälp av ADB.
1. Blanketter från vilka registrering ska ske m.m.
1.1 Inkomstdeklaration 1 och bilagor
Inkomstdeklaration 1 kan lämnas in via papper, Internet, telefon eller SMS.
Lämnas Inkomstdeklaration 1 på annat pappersformulär än det förtryckta, som skickas ut i två exemplar, ska Inkomstdeklaration 1 vara av samma papperskvalitet och med samma färgmarkering på kanten samt färgsättning i övrigt som den av Skatteverket fastställda blanketten.
När alla näringsuppgifter på blanketterna N1, N1A, N2, N2A, N3A, N4 och N6 samt K10-uppgifterna lämnas via ADB kan en laserritad Inkomstdeklaration 1 lämnas. Vare sig färgkant eller färgsättning i övrigt krävs då. Den undertecknas och lämnas tillsammans med övriga bilagor, som inte kan lämnas via ADB-media.
Den laserritade blanketten Inkomstdeklaration 1 är en "manuell" blankett. Den ska ha ett M på sidan 1 till höger om fältet för person-/organisationsnummer och texten "Manuell blankett" längst ner till höger på sidan 1. På blanketten saknas fält för förtryckta uppgifter. Alla uppgifter som ska gälla vid taxeringen måste vara ifyllda i fälten med registreringskoder. Det innebär att samtliga belopp från den förtryckta deklarationsblanketten måste föras över till rutor med registreringskoder på den manuella blanketten. Ska något annat belopp gälla än det förtryckta, ska det fyllas i. Även sambeskattads personnummer ska föras över om det ska gälla.
N1, N1A, N2, N2A, N3A, N4 och N6 ska vid 2005 års taxering registreras in i ADB-systemet.
Blanketterna T1, T2, K1, K3, K4, K4C, K5, K6, K10 och K12 innehåller uppgifter som till viss del ska registreras.
1.2. Inkomstdeklaration 2 - 4 och bilagor
Huvuddelen av de uppgifter som finns på blanketterna Inkomstdeklaration 2 - 4 ska vid 2005 års taxering registreras in i ADB-systemet. Samma gäller för de i blanketterna Inkomstdeklaration 2 och 4 ingående räkenskapsscheman.
Vid 2005 års taxering ska blanketterna Inkomst-deklaration 2 - 4 vara i A3 planoformat (4-sidigt A4-format) och av samma papperskvalitet som de av Skatteverket fastställda blanketter och försedda med samma färgmarkering på kanten som de av Skatteverket fastställda blanketter.
Färgkant erfordras inte om deklarations- och räkenskapsuppgifter m.m. på blankett Inkomstdeklaration 2, sidorna 2-6 och N3B samt blankett Inkomstdeklaration 4, sidorna 2-7 och N3B lämnas via ADB. I dessa fall räcker det med en laserutskrift av blankettens framsida. Även laserutskrift av blankett Inkomst-deklaration 3, sidan 1 godkänns om uppgifterna på sidan 2, sidan 4 och blanketterna N1, N1A, N2, N2A och N3B lämnas via ADB.
Det är viktigt att föra över de förtryckta uppgifter som ska gälla till den blankett som lämnas in för att rätt uppgifter ska kunna registreras.
Om någon bilaga ska lämnas till Inkomstdeklaration 2 - 4 som inte kan lämnas via ADB-media gäller att den lämnas i pappersformat.
Den laserritade Inkomstdeklaration 2 - 4 är en ”manuell” blankett. En manuell blankett innebär att den har ett M på sidan 1 till höger om rutan för organisationsnummer och texten ”Manuell blankett” längst ner till höger på sidan 1. På en ”manuell” huvudblankett Inkomstdeklaration 2 - 4 måste alltid underlag för fastighetsskatt anges i rutorna som har registreringskoder. Detta även om fastighetsskatte-underlagen inte ska ändras.
1.3 Gemensamt för INK 1 – 4 och bilagor
I övrigt gäller för de hittills nämnda blanketterna att de ska ha exakt samma utformning och text som de av Skatteverket fastställda blanketter. Av praktiska skäl kan person-/organisationsnummer anges på varje blankettsida.
Ett av syftena med ovannämnda enhetlighetskrav är att underlätta deklarationsregistrering och granskning. Vid olika utföranden av blanketter skulle registrering och granskning försvåras och bli mer tidskrävande. Registreringen ligger bland annat till grund för skatte- och avgiftsberäkningen samt för uppdatering av olika register. För att denna registrering ska gå snabbt och bli så säker som möjligt är det nödvändigt att registreringsunderlagen ligger i viss ordning och är lättåtkomliga.
2. Övriga blanketter
För de blanketter, K4A, K7, K8, K9, K11, K15A, K15B samt ansökan om uppskov vid reavinst vid byte av bostad (SKV 2252)k, vars uppgifter inte ska registreras in i ADB-systemet vid 2005 års taxering gäller att även dessa ska ha exakt samma utformning och text som de av Skatteverket fastställda blanketter. Skälet är att annars kan granskningsarbetet försvåras.
3. Övrigt
Flersidiga blanketter häftas ihop längst upp till vänster och ordningsföljden är den samma som i Skatteverkets blanketter. Om blanketten består av flera sidor anges person-/organisationsnummer på varje sida.
Sammanställning över hur olika blanketter får lämnas vid 2005 års taxering se bilaga 1.
För vidare information kontakta Carina Palmkvist
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.