Förra året slutade Skatteverket med automatiska utskick av momsdeklarationer på papper. Det ledde till att nära 99 procent av de företag som redovisar moms lämnade in sin deklaration digitalt. Det är en ökning med drygt två procentenheter från 2023.
Målsättningen med Skatteverkets beslut att stoppa de automatiska pappersutskicken är att det ska leda till att antalet oavsiktliga fel i deklarationerna minskar, att ledtiderna blir kortare samt att pappersåtgången och kostnaden för porto minskar. För två år sedan skickade Skatteverket ut 2 228 000 momsdeklarationer, mindre än 10 procent av de blanketter som skickades ut användes för att redovisa momsen.
– Det blir färre oavsiktliga fel med digital momsinlämning eftersom det finns hjälpfunktioner i e-tjänsten. Företagen får även en kvittens på att momsdeklarationen är inlämnad, säger Anders Hultkvist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Många företagare har använt pappersdeklarationen som en påminnelse om att de ska redovisa moms, trots att de lämnat sin deklaration digitalt, men det behövs inte längre eftersom det finns en påminnelsefunktion på Mina sidor. Sedan maj förra året har 52 000 företag anmält att de vill ha en påminnelse.
Läs mer om hur moms deklareras här.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.