På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Just nu har vi längre handläggningstider än normalt inom delar av folkbokföringen. Vi beklagar den längre väntetiden som delvis beror på den rådande pandemin som påverkar vår verksamhet på flera sätt.
Här kan du ställa en fråga eller lämna ett svar. Har du ett pågående ärende hos oss kryssar du i en ruta för det i formuläret. När du har skickat iväg ditt meddelande får du alltid en kvittens på att vi har tagit emot det.
Använd inte detta formulär för att ansöka om tillfälligt anstånd med skattebetalning. Du får nämligen beslutet snabbare om du ansöker direkt i Mina sidor. Både företagare och företagets ombud kan ansöka om anståndet på Mina sidor.
Du kan ansöka utan att logga in, men då kommer ansökningstiden bli längre. Vi rekommenderar att du ansöker i Mina sidor.
Frågor om årets inkomstdeklaration ska inte markeras som pågående ärende.
Mellan den 16 mars och 7 maj kan du chatta med oss och ställa frågor om Inkomstdeklaration 1, både du som är privatperson och du som har frågor i rollen som enskild näringsidkare.
Chattens ordinarie öppettider är vardagar 9–15, och du kommer åt den när du har loggat in på Mina sidor. Dessutom är chatten öppen fyra tisdagskvällar i april: den 6, 13, 20 och 27 april, kl. 18–21.
Använd inte detta formulär för att ansöka om omställningsstöd. För mer information se länken nedan.
Det kan ta olika lång tid att få svar på din fråga beroende på vad den handlar om. Just nu har vi följande svarstider.
I vissa fall ringer vi upp dig i stället för att svara på din fråga via mejl. Det gör vi till exempel om vi har fått in otydliga uppgifter och behöver få ett förtydligande, eller om det är något annat som gör att det är lättare att svara på frågan via telefon. Skatteupplysningens telefonnummer som visas i displayen är 0771-567567.
Observera att Skatteverket inte kan lämna ut information om person- eller samordningsnummer i mejlsvar. Om du vill ha den typen av information måste du bifoga ett telefonnummer eller adress så att vi kan lämna informationen på annat sätt
Vill du lära dig mer om till exempel moms, e-tjänster eller arbetsgivaravgifter? Ta då chansen och möt oss online på våra webbseminarier eller delta på någon av våra informationsträffar ute i landet.