Privatpersoner kan chatta med Skatteupplysningen vardagar kl. 9–15. Vår chattbot Skatti finns tillgänglig dygnet runt.
Våra medarbetare på Skatteupplysningen finns tillgängliga via chatt med ordinarie öppettider vardagar kl. 9–15.
Den 6, 7, 14, 15 och 30 mars har vi kvällsöppet och du kan även chatta med oss kl. 18-21.
Du hittar chatten för privatpersoner under fliken Privat, Skatter och deklarationer när du är inloggad på Mina sidor.
Vi använder oss av artificiell intelligens i form av en digital medarbetare: Skatti, en chattbot. Skatti svarar på allmänna frågor om folkbokföring och inkomstdeklarationen för privatpersoner. Du kan inte få svar på frågor om till exempel pågående eller avslutade ärenden, eller få hjälp med information från Skatteverkets register.
Skatti lär sig ständigt nya saker, vilket innebär att hen kanske inte har svar på alla dina frågor. Uttryck dig kortfattat och precist, så är det lättare för Skatti att förstå dina frågor.
När du chattar med Skatteverket blir det du skriver allmän handling och kan lämnas ut om någon begär det. Skriv därför inte ut personlig information, till exempel personnummer, namn eller kontonummer. Ange inte heller fastighetsbeteckning eller annan information som kan knytas till dig som person.
Skatteverket använder din ip-adress för att ta emot din fråga och att leverera ett svar till dig. Det räknas som personuppgiftsbehandling.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.