På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Du kan chatta med Skatteverket. Vår chattbot Skatti finns tillgänglig dygnet runt, och vid vissa tillfällen kan du också chatta med Skatteupplysningen.
Vi använder oss av artificiell intelligens i form av en digital medarbetare: Skatti, en chattbot. Skatti svarar på allmänna frågor om folkbokföring och inkomstdeklarationen för privatpersoner. Du kan inte få svar på frågor om till exempel pågående eller avslutade ärenden, eller få hjälp med information från Skatteverkets register.
Skatti lär sig ständigt nya saker, vilket innebär att hen kanske inte har svar på alla dina frågor. Uttryck dig kortfattat och precist, så är det lättare för Skatti att förstå dina frågor.
När du chattar med Skatteverket blir det du skriver allmän handling och kan lämnas ut om någon begär det. Skriv därför inte ut personlig information, till exempel personnummer, namn eller kontonummer. Ange inte heller fastighetsbeteckning eller annan information som kan knytas till dig som person.
Vid vissa tillfällen finns våra medarbetare på Skatteupplysningen tillgängliga via chatt.
Mellan den 11 och 29 januari 2021 svarade vi på frågor inom arbetsgivarområdet.
Skatteverket använder din ip-adress för att ta emot din fråga och att leverera ett svar till dig. Det räknas som personuppgiftsbehandling.
Vill du lära dig mer om till exempel moms, e-tjänster eller arbetsgivaravgifter? Ta då chansen och möt oss online på våra webbseminarier eller delta på någon av våra informationsträffar ute i landet.