Den 18 mars 2025 hölls ett digitalt möte mellan Skatteverket och programvaruföretag med flera. Vi berättade hur utvecklingen av API för momsdeklarationen går samt vad som är nästa steg.
Mötet inleddes med att deltagarna hälsades välkomna och sedan presenterades dagens agenda.
Sedan det senaste mötet (den 10 september 2024) har vi publicerat en teknisk beskrivning på API:ets utvecklingsområdessida på Skatteverkets webbplats. Vi har fortsatt med både utvecklingen av de operationer som ska ingå i API:et och hur integrationen för API:ets användare ska fungera. Vi har i stort sett slutfört felhanteringen. Just nu genomför vi tester av API:et.
Följande förändringar har skett i API:et sedan mötet i september:
En operation för att hämta händelselogg kommer implementeras senare då det ska ske samtidigt som utveckling av händelselogg i e-tjänsten Lämna momsdeklaration. Detta sker tidigast i höst.
Lås deklarationsutkast samt Lås upp deklarationsutkast saknar motsvarighet i e-tjänsten. Det betyder att det går att ändra eller radera ett utkast i e-tjänsten, trots att det har låsts via API:et.
Det kommer inte att vara möjligt att ändra eller radera ett utkast i API:et utan att först låsa upp deklarationsutkastet i API:et.
Operationerna kommer finnas på plats när vi släpper API:et, men värdet av dem kommer bli tydligt först när det går att signera flera deklarationer samtidigt, så kallad ’buntsignering'. Vi kommer att utveckla buntsignering när API:et är klart.
Utveckling pågår med att ta fram en komplett testtjänst, där du kan testa API:ets innehåll och uppbyggnad innan du går vidare till att använda driftsatt tjänst. För att använda testtjänsten behöver användaren begära åtkomst. Därefter ges du tillgång till egna testföretag, vilket innebär att ingen annan kan skicka in testdata för samma testföretag. Du får då mer kontroll över dina tester.
Vi har tidigare kommunicerat att komplett testtjänst skulle finnas på plats strax efter årsskiftet. Planen har justerats och tänkt lansering är nu maj 2025, under förutsättning att pågående tester inte medför omfattande justeringar.
Skatteverket bjöd in till diskussion kring hur lång tid som önskas från att testtjänst kan erbjudas till lanseringen av driftsatt tjänst. Mötesdeltagarna önskade att det var ”så snart som möjligt”. Skatteverket tar med sig denna input för när vi planerar att lansera den driftsatta tjänsten.
Den nya ombudsrollen som bland annat ger juridiska personer möjlighet att använda API:et (Momsdeklaration, ombud) går nu att söka via e-tjänsten Ombud och behörigheter. En blankett för anmälan är på gång, men tills vidare hänvisar vi till e-tjänsten för att utse ombudsrollen.
Vi gick också igenom hur lösningen ’Digitalt ombud’ för byråer är tänkt att fungera. Driftsättning är planerad till hösten 2025.
Inget nytt mötesdatum har bestämts. Behovet av ett nytt möte avgörs av hur arbetet fortlöper under våren. Vi kommer att publicera information på Utvecklingsområdessida Moms. Vi kommer även vid behov att skicka ut mejl till anmälda deltagare.
Eventuella frågor eller synpunkter under tiden välkomnas via Skatteverkets webbplats (Om oss – Digitala samarbeten – Utveckling av API:er och öppen data – Utvecklingsområden – Moms).
När API Momsdeklaration lanserats är buntsignering vårt nästa fokus.
För tillfället pågår inget sådant arbete kring behörigheter, men frågeställaren uppmuntrades att ta separat kontakt med Skatteverket.
Ja, det kommer att vara möjligt (med API Ombudshantering).
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.