Att hantera ombud och behörigheter är något som de flesta företagare gör. Inom det här utvecklingsområdet vill vi skapa lösningar som på olika sätt förenklar och skapar värde för dessa kunder.
Vi arbetar brett för att göra företags ombuds- och behörighetsadministration bättre. Vi har exempelvis en driftsatt tjänst för API:et Ombudshantering, som du hittar på Utvecklarportalen, och arbetar löpande med att inkludera läsombudsmöjligheter på flera API:er, både befintliga och kommande.
Juridiskt läsombud innebär att en viss huvudman (företag eller fysisk person) tilldelar ett företag/organisation behörighet att via Skatteverkets tjänster läsa/hämta huvudmannens information från Skatteverket och visa denna i sin egen programmiljö.
Då företaget självt auktoriseras med hjälp av en organisationslegitimation möjliggör detta att hämta informationen utan att fysisk person behöver vara inblandad.
I nuläget kan behörigheten användas i följande API:er:
Under 2022 lanserades ett nytt API som heter Inkomstdeklaration 2. Där kommer läsbehörigheten också inkluderas. Läs mer om utvecklingsområdet och API:et här:
Vi arbetar också just nu med en så kallade djuplänkslösning. Den planeras preliminärt finnas på plats våren 2022.
Det innebär att du som arbetar på ett programvaruföretag kommer kunna lägga till en förifylld länk direkt i era system. Följande information kommer då finnas med i länken:
Länken kan i praktiken se ut så här:
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/ ombudochbehorigheter.106.74ada82d142bdcc36bb1bb.html/
{orgnummerhuvudman}/{orgnummerombud}/{behörighet}
Företagaren kan därmed enkelt välja att godkänna den förslagna behörigheten som läsombud, eller välja att neka tilldelningen, utan krånglet att fylla i rätt uppgifter.
Mer om rollen (juridiskt) läsombud hittar du en bit ner på den här sidan:
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.