För att vara säker på att få information om nyheter och driftstörningar i Navets system behöver ni prenumerera på Navets nyheter och Navets driftstörningar. Starta en prenumeration via sidan Prenumerera på nyheter och rättsinformation.
Expisoft AB är utfärdare av certifikaten som gäller för Navets tjänster Web Services och eTransport. Alla frågor om certifikatet besvaras av Expisoft.
Med tjänsten e-transport kan statliga och kommunala myndigheter hämta och lämna filer till Skatteverket elektroniskt. Om ni har tekniska frågor gällande e-transport, ring Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.
För att kunna använda tjänsten Folkbokföringsuppgifter för offentliga aktörer behöver ni utveckla en egen klient.
Mejla Navet för alla fakturarelaterade frågor. Bifoga en inskannad faktura eller ange fakturanummer. Detta gäller även vid ändring av fakturaadress, leveransadress eller kontaktperson. Uppge vilket beställnings-id ändringen gäller för.
Hur beställningsblanketten ska fyllas i beskrivs på sidan Att lägga en beställning.
Navet har flera olika tjänster för att hämta uppgifter från folkbokföringen. Ni hittar dessa på sidan Navets tjänster. Kontakta oss via mejl om ni önskar använda tjänsten Hämta fil med folkbokföringsuppgifter för slumpvis utvalda personer.
Varje enskild beställning har ett unikt beställnings-id. Ni hittar det på orderbekräftelsen som ni fått via mejl.
Ett exempel på beställnings-id är 00000236-FO01-0001.
Mejla Navet och meddela vilket beställnings-id det gäller och vilka uppgifter som ska läggas till eller tas bort. Tjänsten är kostnadsfri.
Leveranser sker tisdag till lördag, det vill säga dagen efter en normal kontorsarbetsdag. Eventuella ärenden som registrerats under lördag och söndag aviseras på tisdag tillsammans med de ärenden som registrerats på måndag.
Om en helgdag infaller mitt i veckan sker ingen avisering dagen efter. Skatteverket meddelar alla kunder om vi av någon anledning skulle avvika från rutinerna.