Kan försäljning av restaurang- och serveringstjänst för kunder sittande i restaurangen, där beställning och betalning görs online via kundens smart-telefon, utgöra försäljning genom distansavtal?
Nej, försäljning av restaurang- och serveringstjänster som sker via en app i kundens smart-telefon av kund som sitter i restaurangen, kan inte anses vara försäljning genom distansavtal. All sådan försäljning ska därför registreras i restaurangens kassaregister och kunden ska erbjudas kvitto från kassaregistret.
Skyldigheten att använda kassaregister gäller inte för den som säljer varor eller tjänster genom distansavtal eller hemförsäljningsavtal, 39 kap. 5 § punkt 4 skatteförfarandelagen (SFL) Med distansavtal menas: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkarens organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans, 39 kap. 2 § SFL.
I Europaparlamentets distansavtalsdirektiv framgår att samtliga nedanstående förutsättningar måste vara uppfyllda för att ett distansavtal ska anses föreligga
Vid bedömningen om ett distansavtal kan ingås i en restaurangverksamhet måste tjänsternas karaktär i en sådan verksamhet beaktas.
Det som karaktäriserar en restaurangverksamhet är att den består av ett varierande antal olika tjänster, varav flera sker innan ett eventuellt avtal ingås, så som tillhandahållande av lokal, möbler och porslin, bordsplacering, dukning, bortplockning, ordningshållande m.m. som har till ändamål att förhöja kundupplevelsen samt möjliggöra en omedelbar konsumtion på plats av beställd mat och dryck.
I en restaurangverksamhet utgör leveransen av maten endast en del och där övriga tjänster utgör den övervägande delen.
Med beaktande av vad en restaurang- och serveringstjänst innefattar för olika element och handlingar är det Skatteverkets uppfattning att sådana tjänster inte kan utgöra försäljning genom distansavtal.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.