Varje kassaregister i din verksamhet ska ha en unik kassabeteckning (3 kap. 9 § SKVFS 2014:10). Beteckningen ska finnas på kvitton, X-dagrapporter och Z-dagrapporter. Ditt företag får ha ett kassaregister gemensamt med ett annat företag om kassaregistret på ett säkert sätt kan hantera mer än ett företags registreringar (3 kap. 12 § SKVFS 2014:10). De olika företagens registreringar ska hållas åtskilda i det gemensamma kassaregistret.
Ett kassaregister som används gemensamt av två eller flera företag räknas som ett enda fysiskt kassaregister. Samtidigt räknas det gemensamma kassaregistret som ett kassaregister för varje företag som använder det. Det innebär att vart och ett av de företag som använder det gemensamma kassaregistret måste ange en unik kassabeteckning, trots att kassaregistret är ett enda fysiskt kassaregister. Detta för att kontrollenheten ska kunna hantera information från olika företag korrekt trots att kassaregistret är gemensamt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.