Du som är utbetalare av lön eller motsvarande, kan här ta reda på dina mottagares skatteavdrag genom att skicka en fråga via e-tjänsten Fråga om skatteavdrag. Alla beslut om jämkning anges i procent, skatteavdraget ska alltså göras med angiven procentsats.
Vi planerar att ta bort version 1 den 1 maj 2023. Du behöver därför gå över till version 2 för att kunna ta del av dina mottagares skatteavdrag. I den svarsfil du får i version 2 lämnas, förutom information om gällande skattetabell, även information om eventuellt jämkningsbeslut under året. För att ta del av dessa uppgifter via version 2 måste du göra mindre ändringar i din frågefil samt mottagande system. Här kan du läsa om hur du går tillväga:
Du kan fortsätta att skicka in frågefiler enligt tidigare schema till och med den 30 april 2023, men då kommer inte de nya uppgifterna med.
Om förfrågan avser innevarande år får du normalt svaret inom två till tre dagar. Efter svarsdagen sparas svaret i e-tjänsten i 14 dagar. Frågor för kommande år kan du skicka in från och med den 1 november. Svaren får du i mitten av december, efter att preliminärskatteuppgifterna är klara. Svaren sparas i dessa fall till den 31 januari.
Svarsfilen innehåller det skatteavdrag du ska göra om du är den som betalar ut den huvudsakliga inkomsten. För att skatteavdraget ska bli rätt måste du därför, för varje mottagare, veta om du är huvudutbetalare eller sidoutbetalare. Om du är sidoutbetalare ska du inte använda dig av svaret, utan istället göra skatteavdrag med 30 procent.
För de personer som är godkända för endast F-skatt visas ingen skattetabell i svarsfilen. Har personen en särskild beräkningsgrund (SBG) eller en jämkning, kommer det beslutet att visas upp.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.