Beslut för avslutade ärenden finns att ladda ned i e-tjänsten för rot och rut företag för att sedan kunna importeras i ett bokföringssystem.
Filen skapas i JSON-format med teckenkodning UTF-8 och strukturen finns beskriven i filerna nedan.
I stället för att den som begär utbetalning för rot- och rutarbete fyller i uppgifter manuellt i e-tjänsten, kan uppgifterna importeras till tjänsten via en XML-fil.
Här hittar du XML-schema för begäran om utbetalning för rot- och rutarbete.
Det regelverk som gäller för XML-filen hittar du i länkarna här. Det går exempelvis inte att blanda begäran om utbetalning för rotarbete och utbetalning för rutarbete i samma fil.
Från den 1 januari 2021 utökas rutavdraget med fyra nya tjänster; möblering, tillsyn av bostad, transport till försäljningsverksamhet och tvätt vid tvättinrättning. XML-filer som inte innehåller de nya tjänsterna fungerar som tidigare. XML-filer som innehåller de nya tjänsterna validerar fel om de skickas in före den 1 januari 2021.
Nya ruttjänster har tillkommit; reparation av vitvaror, möblering, tillsyn av bostad, transport till försäljningsverksamhet och tvätt vid tvättinrättning.
Länkar till schemalagret:
Version 4 gäller från den 1 augusti 2016 då rutavdraget utökas till att omfatta även flytt- och it-tjänster.
Två nya ruttjänster har tillkommit; flytt- och it-tjänster. Därutöver har följande ändringar gjorts:
Länkar till schemalagret:
Version 3 gäller från den 1 april 2015 och tillsvidare.
Länkar till schemalagret:
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.