För att motverka identitetsmissbruk och identitetsrelaterad brottslighet föreslår Skatteverket tillsammans med Polismyndigheten, Migrationsverket och Statens servicecenter att ett Nationellt ID-center ska inrättas i Sverige. Det är en av slutsatserna från ett regeringsuppdrag som Skatteverket slutredovisar idag.
Skatteverket har ansvarat för att samordna regeringsuppdraget där målet är att stärka samarbetet för att upprätthålla och sprida kompetens om identitetsfrågor, både på strategisk ledningsnivå och operativt. Syftet med ett Nationellt ID-center är att motverka identitetsbedrägerier, höja kvaliteten på identitetskontroller och skapa en mer samordnad svensk identitetsförvaltning.
Den kriminella ekonomin bedöms årligen generera 100–150 miljarder kronor. Identitetsbedrägerier utgör en ansenlig del av totalen och är en bedrägeriform som både drabbar enskilda medborgare och samhället i stort.
– För att komma åt identitetsbedrägerier och annan kriminalitet som baseras på felaktiga identiteter behöver vi stärka kompetensen i samhället, öka samverkan mellan myndigheter och använda skarpare verktyg. Jag är övertygad om att ett Nationellt ID-center kommer att bidra till att Sverige blir bättre rustat för att motverka att identiteter används som brottsverktyg, säger Andreas Lundberg som ansvarat för regeringsuppdraget på Skatteverket.
Centret ska vara organiserat inom Polismyndigheten och byggas upp tillsammans med uppdragets övriga myndigheter. Centrets fokusområde ska vara att erbjuda stöd och utbildning inom dokumentkunskap, biometri och metod. Att driva en identitetsfokuserad omvärldsbevakning för att säkerställa aktuell kunskap och ett kontinuerligt lärande inom området ska också vara centralt.
– Identitetsförvaltningen är en grundpelare i vårt samhälle och när den inte fungerar optimalt påverkas både rättssäkerhet och förtroendet för svenska myndigheter. Vid komplexa ärenden kan centret fungera som ett expertstöd och den gemensamma ingången för information om misstänkta falska handlingar, säger Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
I arbetet har erfarenheter hämtats från redan etablerade nationella ID-center i Norge, Danmark och Nederländerna, vilka har bidragit till effektivare kontroller och minskat identitetsmissbruk i respektive land.
Regeringen beslutade den 14 november 2024 om tre uppdrag som är nära sammankopplade på identitetsområdet. Två av dem slutredovisades den 13 juni och det sista är det som slutredovisas idag. Beslut om det här uppdragets genomförande väntas från regeringen under hösten men inledande planeringsarbete har redan påbörjats.
Kontaktpersoner för media
Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare
010-579 84 21
Andreas Lundberg, verksamhetsutvecklare
010-574 39 38
Skatteverkets presstjänst
010-575 04 44
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.