När risken för hackerattacker ökar i samhället behöver alla skydda sin digitala information. Det kan exempelvis vara att skydda information som du hanterar i dokument och handlingar. Det kan också handla om att vara uppmärksam på hur och när du skickar e-post, klickar på länkar och hur du använder din dator eller telefon.
Just nu pågår EU:s informationssäkerhetsmånad Tänk säkert. Skatteverket är en av flera myndigheter och samhällsaktörer som deltar i kampanjen. Skatteverket har flera e-tjänster som privatpersoner och företagare kan använda för att enkelt öka sitt digitala identitetsskydd. Till exempel digital brevlåda och nya tjänsten När någon anmält flytt till din adress.
I Skatteverkets egen verksamhet handlar det om att vi har säkra lokaler och it-system för att skydda vår information och data. När vi som jobbar på Skatteverket agerar medvetet är vi en stark, mänsklig brandvägg.
– Vi bidrar alla till att motverka och förhindra att vi utsätter vår myndighet för risker som kan påverka vår information eller vår verksamhet på ett negativt sätt, säger Josefine Östfeldt, it-säkerhetschef på Skatteverket.
I Sverige samordnas Tänk säkert-kampanjen av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polisen. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om informations- och cybersäkerhetsfrågor.
Så kan du bli säkrare på nätet
Kampanjen Tänk säkert 2024 (msb.se) Länk till annan webbplats.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.