I juletid knackar tomten på dörren i många hus och hem runtom i Sverige. Att tomten hittar till rätt adress står nog högt upp på mångas önskelista – även hos oss på Skatteverket.
Om du ska flytta till ny bostad behöver du göra en flyttanmälan hos Skatteverket så att du blir folkbokförd på den nya bostadsadressen och får posten dit.
– Att anmäla sin flytt till Skatteverket kostar ingenting. Tänk på att du behöver göra din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter flytten, säger Cajsa Toresten, på folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket.
Vi passar på att påminna om att det är särskilt viktigt att fylla i alla uppgifter i sin flyttanmälan. Om du bor i lägenhet behöver du skriva in ditt lägenhetsnummer. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen din lägenhet finns.
Rätt folkbokföring är viktig för att du ska ha tillgång till skola, sjukvård och övriga funktioner i samhället.
– När du folkbokför dig där du bor får du i normalfallet posten till den adress du angett. Dessutom är du med och bidrar till vår gemensamma välfärd eftersom till exempel skatten beräknas utifrån var du bor, säger Cajsa Toresten.
För att handläggning av din flyttanmälan inte ska bli fördröjd är det viktigt att du kommer in med rätt uppgifter till oss. Det är även viktigt när du till exempel:
Så undviker du fördröjning i handläggningen av din flyttanmälan
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.