Lördag 15 februari kan störningar och avbrott förekomma på Skatteverkets e-tjänster på grund av underhållsarbete.
Den som vill deklarera på papper rekommenderas av Skatteverket att i första hand posta sin deklaration i en vanlig brevlåda. Från den 21 mars till den 2 maj finns även möjligheten att lägga sin deklaration i 39 tillfälliga brevlådor runt om i landet.
I år kommer Skatteverket, liksom tidigare, att ha tillfälliga brevlådor på 39 kontor runt om i landet, där det går att lämna deklarationen dygnet runt. I år finns brevlådorna tillgängliga redan från den 21 mars. Två orter som har tillkommit från förra året är Sundbyberg och Uppsala.
En annan nyhet i år är att pappersdeklarationen inte kommer vara inplastad som tidigare år utan kommer i ett kuvert.
– Vi är glada att vi nu kan gå över till papperskuvert av hållbarhetsskäl. Av samma skäl skickas deklarationsblanketten dessutom bara i ett exemplar i år. Det följer alltså inte med någon kopia i pappersutskicket, säger Alem Resulovic, sektionschef på Skatteverket.
Viktigt att komma ihåg för den som deklarerar på papper är att posta deklarationen i god tid, så att den kommer fram senast den 2 maj. Har man fått sin deklaration och kontrollerat sina uppgifter, kan man skicka sin deklaration redan nu. På grund av helgdagar och Postnords leveranstider bör din pappersdeklaration postas senast 26 april. Den som är sent ute kan begära anstånd på skatteverket.se eller genom att ringa Skatteupplysningen.
– Det enklaste är att deklarera digitalt via sms eller telefon för den som bara ska godkänna, eller via app eller e-tjänst. Den som ändå deklarerar på papper kan enklast posta deklarationen till oss i en vanlig brevlåda, säger Alem Resulovic, sektionschef på Skatteverket.
Bland dem som gör ändringar i deklarationen har det tidigare år varit ungefär sex gånger fler fel i pappersdeklarationer än i digitala deklarationer.
– Den som deklarerar på papper behöver göra mer själv och se till att alla uträkningar blir rätt, något du får hjälp med i e-tjänsten, säger Alem Resulovic, sektionschef på Skatteverket.
På skatteverket.se finns all information om att lämna pappersdeklaration, var tillfälliga brevlådor finns och var det finns vanliga brevlådor. Där finns även information översatt till flera språk, bland annat arabiska och somaliska.
Kontaktperson för media:
Sektionschef Alem Resulovic
Tfn: 010-577 57 19
Pressjour:
Tfn: 010-574 89 60
Allmänna frågor, ring Skatteupplysningen 0771-567 567
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.