Den svenska identitetsförvaltningen är splittrad på flera myndigheter. Det skapar utmaningar i arbetet med att motverka identitetsrelaterad brottslighet. Det anger Skatteverket, Migrationsverket och Polismyndigheten i en rapport till regeringen. I rapporten föreslår myndigheterna tätare samarbete, högre grad av informationsutbyte, gemensam plattform för granskade identitetshandlingar och kunskapsuppbyggnad kring aktuella brottsupplägg.
– Vi skapar nu tydligare, snabba kontaktvägar för de operativa verksamheterna vid våra myndigheter och föreslår också en gemensam plattform för att kunna söka granskade identitetsdokument, där handläggare kan slå på ett misstänkt dokument och på det sättet snabbt få veta om en annan myndighet redan granskat det och vilken bedömning som gjorts. Det finns idag mycket större möjlighet till samarbete mellan myndigheter än vad som används och det utrymmet ska vi fylla, säger Andreas Lundberg som samordnat arbetet med rapporten på Skatteverket.
Myndigheterna beskriver i rapporten till regeringen hur kriminella aktörer med falska och manipulerade intyg försöker skapa sig nya identiteter, som blir en nyckelresurs för fortsatt brottslighet. I första hand används utnyttjade identiteter, som baseras på riktiga personer, ofta från andra EU-länder, vars dokument eller personnummer kapats.
– Med en kapad identitet kan aktören bygga en fasad för penningtvätt, lånebedrägerier och bidragsbrott, genom fiktiva uppgifter om arbetsinkomster och bolagsengagemang, och genom att öppna bankkonto och anskaffa e-legitimation för personen. Det är viktigt att våra myndigheter med gemensam kraft blir bättre på att motverka den här typen av brott som drabbar hela samhället, säger Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Förutom de åtgärder som myndigheterna själva kan hantera välkomnar vi föreslagna regler om ökade möjligheter till informationsutbyte samt bättre förutsättningar att lagra och dela biometrisk information, till exempel ansiktsigenkänning eller fingeravtryck.
Kontaktpersoner för media
Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare
010-579 84 21
Andreas Lundberg, verksamhetsutvecklare
010-574 39 38
Skatteverkets presstjänst
010-575 04 44
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.