Reglerna för kassaregister förenklas från den 1 oktober i år. Dels ska företagen under vissa förutsättningar inte längre behöva anmäla registreringsenheter som tillhör deras kunder till Skatteverket. Dels tas regeln om särskilda ID-skyltar på enheterna bort.
Skatteverket mjukar upp regelverket för kassaregister. Från den 1 oktober införs ett undantag från skyldigheten att anmäla kunders registreringsenheter, till exempel kunders mobiltelefoner. Undantaget gäller under förutsättning att företagen anmält minst en registreringsenhet till Skatteverket med samma kontrollenhet, -system och kassaregisterprogram som deras kunders enheter.
Den andra förändringen gäller skylten med identifikationsnummer, ID-skylten, som ska fästas på registreringsenheterna och kontrollenheterna. Idag är det svårt att veta var skyltarna ska fästas, den tekniska utvecklingen har gjort att enheterna minskat i storlek, samtidigt har nyttan med skyltarna minskat. Därför tas regeln om skyltar bort. Företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller kontokort ska använda kassaregister där alla köp slås in, kassaregistren ska vara registrerade hos Skatteverket.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.