Regeringen har gett Skatteverket förtroendet att samordna tre stora identitetsrelaterade uppdrag som berör flera myndigheter.
Andreas Lundberg, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, leder två av regeringsuppdragen, där det ena uppdraget lite förenklat ska leda till en stärkt kompetens om identitetsfrågor bland statliga myndigheter. Det andra uppdraget ska resultera i ett utvecklat operativt samarbete mellan Skatteverket, Migrationsverket och Polismyndigheten för att motverka identitetsmissbruk i samhället.
– Båda uppdragen känns mycket angelägna och inspirerande att ta sig an, säger Andreas.
Bland annat finns önskemål från regeringen om att inrätta en typ av nationellt kompetenscentrum för identitetsfrågor. Det innebär konkret att Skatteverket tillsammans med de övriga tre myndigheterna ska ta fram en plan för hur en sådan funktion kan bli verklighet.
– Ett nationellt kompetenscentrum och bättre förutsättningar för ett mer sömlöst samarbete kring identitetsmissbruk gör att vi successivt tar bort flera av de brister som Riksrevisionen tidigare pekat på, säger Andreas.
Myndigheter samlas för gemensamt mål
Arbetet i de myndighetsövergripande arbetsgrupperna är just nu inne i en intensiv fas. Ett arbete som är präglat av en stark vilja att göra skillnad på både kort och lång sikt.
– Det finns en tydlig samsyn hos oss som är inblandade i de här uppdragen kring att vi behöver leverera något som skapar verklig förbättring, säger Andreas Lundberg.
En del i det pågående arbetet är att informera om regeringsuppdragen liksom att fånga erfarenhet och kunskap som finns hos andra myndigheter. Som exempel på det presenterade Andreas nyligen de uppdrag han leder vid ett myndighetsgemensamt identitetsnätverk som Migrationsverket är sammankallande till, och där flera myndigheter regelbundet deltar.
Relaterat
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.