Skatteverkets senaste attitydundersökningar visar ett ökat förtroende för myndigheten bland företag, från 85 till 89 procent. Bland privatpersoner är förtroendet fortsatt högt, där cirka 80 procent instämmer i att de har förtroende för Skatteverkets sätt att sköta sin uppgift.
Undersökningarna visar att den egna upplevelsen i kontakten med Skatteverket har störst betydelse för förtroendet. Företag upplever förbättrad information på webbplatsen, medan privatpersoner i lägre utsträckning anser att informationen är tillräcklig. Minskningen är särskilt tydlig bland män.
Samtidigt anger färre privatpersoner att det är enkelt att komma i kontakt med Skatteverket (60 procent, en minskning med 7 procentenheter mellan 2022 och 2024) och att ärenden hanteras snabbt (63 procent, en minskning med 8 procentenheter sedan 2022). En bidragande orsak kan vara längre svarstider inom Skatteupplysningen och handläggningstider inom personbeskattning och folkbokföring.
– Under 2024 jobbade vi fokuserat med att korta ned både handläggningstider och svarstider. Undersökningen bekräftar att vårt fokus är rätt och viktigt för att underlätta för våra kunder att hantera sina ärenden. Det visar samtidigt att det här är ett område som vi kommer behöva fortsätta fokusera på, säger Katrin Westling Palm, Skatteverkets generaldirektör.
Skatteverket genomför årligen attitydundersökningar riktade till privatpersoner och företag. Syftet är att få kunskap om allmänhetens upplevelser och erfarenheter av Skatteverkets verksamhet.
Skatteverkets årliga attitydundersökning 2024 - Resultatrapport för företag Pdf, 1.4 MB.
Skatteverkets årliga attitydundersökning 2024 - Resultatrapport för privatpersoner Pdf, 1.7 MB.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.