Den som behöver hjälp att deklarera i år och ska anlita ett ombud behöver göra det i god tid innan deklarationen öppnar den 18 mars. Det tar några veckor om ombudsansökan sker på papper.
En person som vill ta hjälp av någon för att deklarera via Skatteverkets e-tjänster kan anmäla att den vill ha ett ombud. Deklarationsombud för privatpersoner kan till exempel deklarera aktieförsäljning åt ett barn digitalt eller lämna inkomstdeklaration digitalt åt en släkting.
Även ett dödsbo kan utse ett ombud som kan deklarera digitalt för dödsboets räkning. Då behöver samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan om deklarationsombud.
Den som vill anlita ett ombud meddelar Skatteverket genom att skicka in en blankett eller använda Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter. Ansökan om ombud för dödsbo kan bara ske med hjälp av blankett, inte i e-tjänsten.
När ett ombud registreras via e-tjänsten får ombudet behörigheten omedelbart. Sker ansökan via pappersblankett tar det minst 14 dagar innan ombudets behörighet träder i kraft. Därför är det viktigt att vara ute i god tid inför deklarationen.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.