Skatteverket har publicerat en rapport med förslag på åtgärder som ska göra det lättare att avsluta företag. I rapporten föreslås att det tas fram en skräddarsydd guidning för hur en företagare ska göra för att avsluta just sitt företag.
Ett annat förslag är att myndigheterna ska agera på olika signaler om att en verksamhet håller på att avslutas och vägleda företagaren till att avsluta företaget. Det lämnas också förslag på förändringar som är kopplade till likvidationsprocessen.
Skatteverket fick i uppdrag av finansdepartementet 2024 att identifiera åtgärder för att förenkla processen att avsluta företag. Bakgrunden är att företagare kan uppleva det som komplicerat och tidskrävande att avsluta ett företag, bland annat eftersom det krävs kontakter med flera olika myndigheter.
Uppdraget har genomförts inom ramen för myndighetssamarbetet som utvecklar plattformen för webbplatsen verksamt.se. Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket har deltagit.
För att samla in kunskap om förfarandet har det gjorts intervjuer med företagare och med aktörer som är involverade när ett företag ska avslutas.
Ta del av rapporten i sin helhet:
Identifiera åtgärder som förenklar processen att avsluta företag Pdf, 1.5 MB.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.