Du som upphandlar har en viktig roll i att motverka osund konkurrens och arbetslivskriminalitet. Därför är det viktigt att du säkerställer att leverantören följer arbetsrättsliga villkor, betalar skälig lön och att skatter och avgifter betalas korrekt.
– Kunskapen hos privata och offentliga upphandlare är avgörande för att minska efterfrågan på tjänster från oseriösa företag. De som upphandlar behöver förstå sambandet mellan låga priser och risken för bristfällig arbetsmiljö, oredovisad och utnyttjad arbetskraft, säger Nina Blomkvist samordnare, Skatteverket.
Enligt branschen avstår många seriösa företag från att delta i upphandlingar med anledning av prispressen och en ofta dålig eller obefintlig uppföljning av de ställda kraven. Det gynnar de oseriösa företagen och de som upphandlar har ett stort ansvar.
– Om anbudet verkar för billigt för att vara sant behöver du ta reda på vad som ligger bakom beräkningen. Genom att begära in uppgifter om företaget så kan du lättare bedöma om företaget verkar seriöst och om anbudet är rimligt. Tänk även på att följa upp löpande under avtalstiden, säger Nina Blomkvist.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.