Du som arbetar i offentlig sektor kan nu enkelt i Skatteverkets e-tjänst signalera om du misstänker felaktigheter kring samordningsnummer.
Som ett led i att förbättra folkbokföringen lanserar Skatteverket en digital tjänst som förenklar för myndigheter och offentliga aktörer att underrätta Skatteverket om felaktigheter kring samordningsnummer.
– Det är en utveckling av tjänsten Underrätta felaktig folkbokföring som nu har uppdaterats med möjlighet att även signalera misstänkta fel med samordningsnummer, förklarar Jens Lindqvist, tjänsteutvecklare i Skatteverkets folkbokföringsverksamhet.
Enligt den nya lagen om samordningsnummer, som trädde ikraft den 1 september 2023, är myndigheter skyldiga att underrätta Skatteverket vid misstanke om att en uppgift i folkbokföringsdatabasen är oriktig eller ofullständig.
Den digitala möjligheten att meddela felaktigt samordningsnummer finns tillgänglig på skatteverket.se från och med den 20 november. Tjänsten heter Underrätta om felaktig folkbokföringsadress och samordningsnummer.
Så går det till
När du har underrättat Skatteverket om en misstänkt felaktighet med samordningsnummer gör vi en bedömning av informationen. Den bedömning vi gör ligger till grund för Skatteverkets fortsatta hantering av de uppgifter som du lämnat. Informationen kommer även att bidra till ökad kunskap om felen och användas i analys- och urvalssyfte.
Ibland kan vi behöva kontakta dig eller den person som meddelandet avser för att få veta mer.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.