Publicerad i Dagens Nyheter den 30 oktober 2024
Lennart Näsström kritiserar i en insändare Skatteverkets arbete med att registrera avlidna, mot bakgrund av ett nyligen genomfört bedrägeri. Vi är mycket ledsna för att personer drabbas av felaktig registrering, eftersom det precis som Lennart beskriver skapar många problem i vardagen, och även en hel del arbete för att återställa rätt uppgift.
Vanligaste orsaken till fel är att den som rapporterar in dödsfallet i det digitala systemet rapporterar fel person. Dessutom förekommer tyvärr bedrägerier, som nyligen uppmärksammats i medier.
Vi analyserar olika typer av fel och försöker hela tiden arbeta förebyggande för att minimera risker. Det handlar både om att vi ser över våra interna processer och att vi samarbetar med andra, bland annat vården och Socialstyrelsen, men tyvärr har det drabbat några ytterligare personer i år, vilket är förfärligt varje gång.
Om fel ändå uppstår är vår strävan att åtgärda dem på ett så bra sätt som vi bara kan, för att minimera obehaget och besväret för den enskilda personen som drabbas.
I de fall fel registrering skett är det vårt ansvar att se till att skadeverkningen av händelsen blir så liten som möjligt för personen. Vi rättar felet så snabbt vi kan när personen har identifierat sig och vi aviserar andra myndigheter direkt om rättningen. Tyvärr kan det ändå ta lite tid innan alla aktörer uppdaterar sina register med rättningen och det blir då ett merarbete för personen, som vi önskar att ingen skulle behöva få.
Katrin Westling Palm Generaldirektör Skatteverket
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.