Beräkning av genomsnittligt omkostnadsbelopp vid flera försäljningar av samma värdepapper

Beräkning av genomsnittligt omkostnadsbelopp vid flera försäljningar av samma värdepapper

Vem ska beräkna genomsnittligt omkostnadsbelopp?

Du ska räkna ut det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för dina värdepapper om du har

  • köpt värdepapper vid flera tillfällen eller till olika pris
  • sålt värdepapper som har varit föremål för split, nyemission eller fondemission.

Om du har köpt dina värdepapper vid ett tillfälle och sedan sålt dem under 2023 behöver du inte göra någon beräkning enligt genomsnittsmetoden.

Hur fungerar genomsnittsmetoden?

Med genomsnittsmetoden räknar du fram det totala omkostnadsbeloppet för de sålda värdepapperen på följande sätt:

  1. Räkna fram ett genomsnittligt omkostnadsbelopp för ett värdepapper av den aktuella sorten.
  2. Multiplicera det genomsnittliga omkostnadsbelopp du räknat fram med antalet sålda värdepapper.

Beräkna det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för samtliga värdepapper som är av samma slag och sort, oavsett hur och när du köpte dem. Gör olika beräkningar för till exempel A- och B-aktier. Har du värdepapper av samma slag och sort på olika värdepapperskonton eller i olika depåer gör du ändå bara en beräkning av det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för värdepapperet.

För att kunna göra en beräkning av det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för ett värdepapper behöver du plocka fram

  • alla avräkningsnotor från köp och försäljning av det aktuella värdepapperet
  • utdrag från värdepapperskonton eller depåkontoutdrag från och med förvärvet av de första aktierna till och med din sista försäljning under 2023.

Har du fått värdepapperna i gåva, genom arv eller vid bodelning behöver du den tidigare ägarens uppgifter eftersom du övertar överlåtarens omkostnadsbelopp.

Så fyller du i uppgifterna

När du har gjort flera försäljningar av ett visst värdepapper under samma år finns det flera förifyllda rader med händelsen "försäljning". Uppgifterna "Datum" och "Antal" för dessa försäljningar är också förifyllda och hämtas från K4-bilagan. De förifyllda raderna visas i datumordning.

Börja med att fylla i alla händelser som skett innan årets första försäljning. Fyll i händelserna på var sin rad. Du lägger till en ny rad genom att klicka på "lägg till rad".

För varje händelse/på varje rad ska du fylla i

  • Datum
  • Händelse
  • Antal
  • Inköpspris/Utnyttjat omkostnadsbelopp

När en rad är ifylld och du klickar på "Summera" eller "lägg till rad", beräknas och visas

  • det totala antalet värdepapper
  • det totala omkostnadsbeloppet för dessa värdepapper
  • ditt genomsnittliga omkostnadsbelopp (omkostnadsbeloppet/aktie)

Fortsätt sedan med de affärshändelser som inträffat mellan den första och den andra försäljningen (den andra förifyllda raden). Därefter fyller du i på samma sätt tills du fyllt i alla affärshändelser som skett före varje förifylld försäljning.

Du väljer att ta bort rader genom att klicka på "Ta bort rad".

I avsnittet "Uppgifter som ska fyllas i på varje rad" står vilka uppgifter du ska fylla i.

Särskild beräkning för dig som sålt aktier

När du fyllt i alla rader och klickat på "Beräkna", jämförs det totala omkostnadsbeloppet med ett omkostnadsbelopp beräknat enligt schablonmetoden (20 procent av försäljningspriset). Det mest fördelaktiga av de två beloppen överförs automatiskt till sidan där du beräknar vinst och förlust. För en försäljning kan det alltså vara schablonbeloppet som överförs, medan det för en annan försäljning kan vara det totala omkostnadsbeloppet för sålda värdepapper som överförs.

Uppgifter som ska fyllas i på varje rad

Kolumnen "Datum"

Här fyller du i datum för affärshändelsen. Datumet anges i formatet ÅÅÅÅMMDD. Vet du inte det exakta datumet för affärshändelsen uppskattar du ett datum så nära händelsen som möjligt. Händelserna sorteras sedan i kronologisk ordning.

Kolumnen "Händelse"

Välj typ av affärshändelse i den nedfällningsbara listan.

Händelser som ökar ditt innehav av värdepapper är

  • köp (+)
  • split (+)
  • nyemission (+)
  • fondemission (+)
  • utdelning (+)
  • blankning (+)
  • övrigt (+)

Händelser som minskar ditt innehav av värdepapper är

  • försäljning (-)
  • omvänd split (-)
  • utdelning (-)
  • övrigt (-)

Kolumnen "Antal"

Här fyller du i antalet av ett visst värdepapper som du köpt eller sålt. Du kan bara fylla i heltal. Har du köpt eller sålt en del av dina värdepapper avrundar du till närmaste heltal. Har du valt en händelse med (+) efter kommer det totala antalet värdepapper av den aktuella sorten att öka. Har du valt en händelse med (-) efter kommer det totala antalet att minska.

Kolumnen "Totalt antal"

Här visas det totala antalet värdepapper efter den senaste händelsen. Antalet kan inte ändras, utan beräknas och visas när du summerar eller lägger till en ny rad.

Kolumnen "Inköpspris/Utnyttjat omkostnadsbelopp"

Här anger du anskaffningskostnaden inklusive courtage, vid köp. Vid försäljning anger du det omkostnadsbelopp som du utnyttjade vid försäljningen. Vid en försäljning (liksom i andra fall) multiplicerar du dessutom det genomsnittliga omkostnadsbeloppet med antalet värdepapper. Du kan bara fylla i heltal. Har du valt en händelse med (+) efter kommer ditt totala omkostnadsbelopp för värdepapperet att öka. Har du valt en händelse med (-) efter kommer ditt totala omkostnadsbelopp för värdepapperet att minska.

Kolumnen "Outnyttjat omkostnadsbelopp"

Här visas det totala omkostnadsbeloppet för samtliga värdepapper efter varje händelse. Beloppet kan inte ändras utan beräknas och visas när du summerar eller lägger till en ny rad.

Kolumnen "Genomsnittligt omkostnadsbelopp"

Här visas det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för det avsedda värdepapperet. Beloppet kan inte ändras, utan beräknas och visas när du summerar eller lägger till en ny rad.

"Ta bort rad"

Använd "Ta bort rad" om du vill ta bort en rad. Observera att om du tar bort en rad med ifyllda belopp, försvinner den helt och hållet.

"Lägg till rad"

Använd "Lägg till rad" om det behövs fler rader för att redovisa samtliga affärshändelser för värdepapperet.

"Ta bort denna beäkning"

Med knappen "Ta bort denna beräkning" nollställer du hela beräkningen för det avsedda värdepapperet. Samtliga rader försvinner utom de som var förifyllda från början.

"Summera"

När du klickar på knappen "Summera" visas för varje försäljning

  • det kvarvarande antalet av värdepapperet
  • det outnyttjade omkostnadsbeloppet för dessa värdepapper
  • det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för dessa värdepapper

För att du ska kunna klicka på "Summera" behöver samtliga uppgifter på en rad vara ifyllda, eller raden helt tom.

Knappen "OK"

När du klickar på knappen "OK" överförs det uträknade totala omkostnadsbeloppet för de sålda värdepapperen för samtliga försäljningar till K4-bilagan där vinst och förlust beräknas.

Knappen "Avbryt"

Med knappen "Avbryt" återgår du till K4-bilagan där vinst och förlust beräknas. Om du ändrat något sedan du senast klickade på "OK" sparas inte ändringen.

Meddelandet "Schablonmetoden har tillämpats eftersom den blir mest fördelaktig för dig "

Meddelandet visas om schablonbeloppet på 20 procent av försäljningspriset är högre än ditt totala omkostnadsbelopp för någon försäljning. När du klickar på "OK" överförs beloppet till K4-bilagan där vinst och förlust beräknas. Kontrollen av om schablonmetoden är fördelaktigare görs separat för varje försäljning.

Meddelandena "Du har många sålda värdepapper" och "Antal sålda värdepapper som kan redovisas är begränsat"

Du kan redovisa högst 300 rader i K4-bilagan i denna e-tjänst. Med rader avses varje förifylld försäljning eller försäljning som du själv lagt till i avsnitten "A. Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m.", "C. Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m.", och ”D. Övriga värdepapper, andra tillgångar (kapitalplaceringar t.ex. kryptovalutor) m.m” . I avsnittet "C. Återföring av uppskovsbelopp – Andelsbyte " räknas varje uppskov som är förifyllt eller som du har lagt till själv som en rad. Om du beräknar det genomsnittliga omkostnadsbeloppet räknas varje händelse som en rad.

När antalet rader passerat 270 får du en varning. Du kan då fortsätta att fylla i din K4-bilaga i denna e-tjänst. Om du har fler försäljningar än vad tjänsten kan hantera kan du välja att ta bort bilagan helt och lämna in den på annat sätt. Förslagsvis via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring.

När antalet rader överstiger 300 får du en ny varning. Du kan då fortsätta att fylla i uppgifter som saknas på de befintliga raderna i samtliga avsnitt, men du kan inte skapa fler rader. Om detta innebär att din K4-bilaga inte blir komplett, kan du antingen spara redan ifyllda uppgifter och lämna resterande försäljningar på annat sätt, eller avbryta och välja att ta bort bilagan helt och lämna in den på annat sätt. Vi rekommenderar då att hela bilagan lämnas via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring.

Hjälp för Inkomstdeklarationen 2024