Beräkna genomsnittligt omkostnadsbelopp

Beräkning av genomsnittligt omkostnadsbelopp

Observera att genomsnittsberäkningen inte ska skickas in till Skatteverket när du lämnar in deklarationen. Du kan dock logga in och titta på den till och med den dag då du senast kan lämna in din deklaration. Kom ihåg att spara ner eller skriva ut bilagan "Försäljning av värdepapper" (K4) om du vill ha kvar uppgifterna.

Vem ska beräkna genomsnittligt omkostnadsbelopp?

Du ska räkna ut det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för dina värdepapper om du har

  • köpt värdepapper vid flera tillfällen och till olika pris
  • sålt värdepapper som har varit föremål för split, nyemission, fondemission eller andra händelser som påverkar omkostnadsbeloppet.

Om du har köpt dina värdepapper vid ett tillfälle och sedan sålt dem under 2023 behöver du inte göra någon beräkning enligt genomsnittsmetoden.

Hur fungerar genomsnittsmetoden?

Med genomsnittsmetoden räknar du fram det totala omkostnadsbeloppet för de sålda värdepapperen på följande sätt:

  1. Räkna ut ett genomsnittligt omkostnadsbelopp för ett värdepapper av den aktuella sorten.
  2. Multiplicera det beräknade omkostnadsbeloppet med antalet sålda värdepapper.

Du beräknar det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för samtliga värdepapper som är av samma slag och sort, oavsett hur och när du köpte dem. Gör olika beräkningar för till exempel A- och B-aktier. Har du värdepapper av samma slag och sort på olika värdepapperskonton eller i olika depåer gör du ändå bara en beräkning av det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för värdepapperet.

För att kunna göra en beräkning av det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för ett värdepapper behöver du plocka fram

  • alla avräkningsnotor från köp och försäljning av det aktuella värdepapperet
  • utdrag från värdepapperskonton eller depåkontoutdrag från och med förvärvet av de första aktierna till och med din sista försäljning under 2023.

Har du fått värdepapperna i gåva, genom arv eller vid bodelning behöver du den tidigare ägarens uppgifter eftersom du övertar överlåtarens omkostnadsbelopp.

Så fyller du i uppgifterna

Fyll i alla händelser innan den sista försäljningen 2023. Fyll i händelserna på varsin rad. Du lägger till en ny rad genom att klicka på "lägg till rad".

För varje händelse/på varje rad ska du fylla i

  • Datum
  • Händelse
  • Antal
  • Inköpspris/Utnyttjat omkostnadsbelopp

När en rad är ifylld och du klickar på "Summera" eller "lägg till rad", beräknas och visas

  • det totala antalet värdepapper
  • det totala outnyttjade omkostnadsbeloppet för dessa värdepapper
  • ditt genomsnittliga omkostnadsbelopp (omkostnadsbeloppet/aktie)

Uppgifterna "Händelse" och "Antal" för den sista försäljningen hämtas från K4-bilagan och är förifyllda. Det enda du behöver fylla i på denna rad är datum. Omkostnadsbeloppet räknas ut och visas när du har fyllt i datum och inköpspris/utnyttjat omkostnadsbelopp.

Du väljer att ta bort rader genom att klicka på "Ta bort rad".

I avsnittet "Uppgifter som ska fyllas i på varje rad" står det vilka uppgifter du ska fylla i.

Särskild beräkning för dig som sålt aktier

När du fyllt i alla rader och klickat på "Summera", jämförs det totala omkostnadsbeloppet med ett omkostnadsbelopp beräknat enligt schablonmetoden (20 procent av det försäljningspris du fått). Det mest fördelaktiga av de två beloppen flyttas automatiskt över till avsnittet där du beräknar vinst och förlust.

Uppgifter som ska fyllas i på varje rad

Kolumnen "Datum"

Här fyller du i datum för affärshändelsen. Datumet anges i formatet ÅÅÅÅMMDD. Om du inte vet det exakta datumet för affärshändelsen uppskattar du ett datum så nära händelsen som möjligt. Händelserna sorteras sedan i kronologisk ordning.

Kolumnen "Händelse"

I den nedfällningsbara listan väljer du typ av affärshändelse.

Följande händelser ökar ditt innehav av värdepapper:

  • Köp (+)
  • Split (+)
  • Nyemission (+)
  • Fondemission (+)
  • Utdelning (+)
  • Blankning (+)
  • Övrigt (+)

Följande händelser minskar ditt innehav av värdepapper:

  • Försäljning (-)
  • Omvänd split (-)
  • Utdelning (-)
  • Övrigt (-)

Kolumnen "Antal"

Här fyller du i det antal av värdepapperet som du köpt eller sålt. Du kan bara fylla i heltal. Om du har köpt eller sålt en del av värdepapperet avrundar du till närmaste heltal. Har du valt en händelse med (+) efter kommer programmet att öka det totala antalet av värdepapperet. Har du valt en händelse med (-) efter kommer programmet att minska det totala antalet.

Kolumnen "Totalt antal"

Här visas det totala antalet värdepapper efter den senaste händelsen. Antalet kan inte ändras, utan beräknas och visas när du summerar eller lägger till en ny rad.

Kolumnen "Inköpspris/Utnyttjat omkostnadsbelopp"

Vid köp anger du anskaffningskostnaden här, inklusive courtage. Vid försäljning anger du det omkostnadsbelopp som du utnyttjade vid försäljningen. Vid till exempel en försäljning multiplicerar du det genomsnittliga omkostnadsbeloppet med antalet värdepapper. Du kan bara fylla i heltal. Har du valt en händelse med (+) efter kommer ditt totala omkostnadsbelopp för värdepapperet att öka. Har du valt en händelse med (-) efter kommer ditt totala omkostnadsbelopp för värdepapperet att minska.

Kolumnen "Outnyttjat omkostnadsbelopp"

Här visas det totala omkostnadsbeloppet för samtliga värdepapper efter varje händelse. Beloppet kan inte ändras, utan beräknas och visas när du summerar eller lägger till en ny rad.

Kolumnen "Genomsnittligt omkostnadsbelopp"

Här visas det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för värdepapperet, (outnyttjat omkostnadsbelopp/totalt antal). Beloppet kan inte ändras, utan beräknas och visas när du summerar eller lägger till en ny rad.

"Ta bort rad"

Använd knappen "Ta bort rad" om du vill ta bort en rad. Observera att om du tar bort en rad med ifyllda belopp försvinner den helt och hållet.

"Lägg till rad"

Använd "Lägg till rad" om det behövs fler rader för att redovisa samtliga affärshändelser för värdepapperet.

"Ta bort denna beräkning"

Med knappen "Ta bort denna beräkning" nollställer du hela beräkningen för ett visst värdepapper. Samtliga rader försvinner då, utom den nedersta raden som var ifylld från början.

"Summera"

När du klickar på knappen "Summera" visas

  • det totala antalet av värdepapperet
  • det outnyttjade omkostnadsbeloppet för dessa värdepapper
  • det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för dessa värdepapper

För att du ska kunna klicka på "Summera" behöver samtliga uppgifter på en rad vara ifyllda, eller raden helt tom.

Knappen "OK"

När du klickar på knappen "OK" flyttas det uträknade omkostnadsbeloppet för den sista försäljningen över till K4-bilagan där vinst och förlust beräknas.

Knappen "Avbryt"

Med knappen "Avbryt" återgår du till K4-bilagan där vinst och förlust beräknas. Om du ändrat något sedan du senast klickade på "OK", sparas inte ändringen.

Meddelandet "Schablonmetoden har tillämpats eftersom det blir mest fördelaktigt för dig"

Meddelandet visas om schablonbeloppet på 20 procent av din ersättning är högre än ditt totala omkostnadsbelopp för de sålda värdepapperen. När du klickar på "OK" överförs beloppet till sidan där vinst och förlust beräknas.

Meddelandena "Du har många sålda värdepapper" och "Antal sålda värdepapper som kan redovisas är begränsat"

Du kan redovisa högst 300 rader i K4-bilagan i denna e-tjänst. Med rad menas varje förifylld försäljning eller en försäljning som du har lagt till själv i avsnitten ”A. Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m.”, ”C. Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m.” och "D. Övriga värdepapper, andra tillgångar (kapitalplaceringar t.ex. kryptovalutor) m.m".. I avsnittet ”B. Återföring av uppskovsbelopp – Andelsbyte” räknas varje uppskov som är förifyllt eller som du har lagt till själv som en rad. Om du beräknar det genomsnittliga omkostnadsbeloppet, räknas varje händelse som en rad.

När antalet rader passerar 270 får du en varning. Du kan då fortsätta att fylla i din K4-bilaga i denna e-tjänst. Om du har fler försäljningar än vad tjänsten kan hantera kan du välja att ta bort bilagan helt och lämna in den på annat sätt, förslagsvis via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring.

När antalet rader överstiger 300 får du en ny varning. Du kan nu fortsätta att fylla i uppgifter som saknas på de befintliga raderna i samtliga avsnitt, men det går inte längre att skapa fler rader. Om det innebär att din K4-bilaga inte blir komplett kan du antingen spara redan ifyllda uppgifter och lämna resterande försäljningar på annat sätt, eller avbryta och välja att ta bort bilagan helt och lämna in den på annat sätt. Vi rekommenderar då att hela bilagan lämnas via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring.

Hjälp för Inkomstdeklarationen 2024