Meny

Just nu är det svårt att ringa in sin deklaration på telefon 020-56100. Vi jobbar på att lösa problemet så snart som möjligt. 

Just nu kan det vara svårt att komma fram till Skatteverkets växel, på grund av tekniska problem.

Logotyp, till startsidan

Bouppteckning

När någon har avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevande makens eller makans tillgångar och skulder.

Om ni anlitar professionell hjälp med bouppteckningen, till exempel en begravningsbyrå eller juridisk byrå, får ni hjälp av dem och behöver inte beställa Skatteverkets broschyr eller blanketter. Professionella rådgivare använder ofta egna blanketter i stället för Skatteverkets.

När ska bouppteckningen göras?

Ni ska normalt göra bouppteckningen inom tre månader efter dödsfallet. Ni kan dock söka anstånd hos det aktuella skattekontoret inom samma tidsperiod.

Vad ska bouppteckningen innehålla?

Bouppteckningen ska innehålla

  • själva bouppteckningen i original
  • en kopia av bouppteckningen där en sida är bestyrkt, t.ex. första eller sista sidan (Skatteverket behåller och arkiverar kopian)
  • bestyrkta kopior eller original av testamenten, kallelsebevis (till bouppteckningsförrättningen), arvsavståenden och liknande
  • fullmakt i original (om det finns en fullmakt).

Läs mer i Skatteverkets broschyr om bouppteckningar (SKV 461).

När och hur ska bouppteckningen skickas till Skatteverket?

Gör bouppteckningen på blanketten Bouppteckning (SKV 4600) och skicka den till Skatteverket inom en månad efter att den gjordes.

Du laddar ned blanketten Bouppteckning längst ned på denna sida eller beställ den via Servicetelefonen, 020-567 000, direktval 6907. Om du tar hjälp av en begravningsbyrå, bank eller advokatbyrå har de rätt blanketter.

Av Skatteverket får du ett informationsbrev samt en förteckning över vilka kontor som handlägger bouppteckningar. Informationsbrevet är förtryckt med ett ärendenummer samt personuppgifter om den avlidna. Om den avlidna var 16 år eller äldre skickar vi brevet tidigast tre veckor efter dödsfallet. Om den avlidna var under 16 år skickar vi brevet tidigast fyra månader efter dödsfallet, eller i vissa fall tidigare.

Du kan läsa mer om bouppteckningar i broschyren Bouppteckning (SKV 461), som du kan ladda ner från Skatteverkets webbplats eller beställa via Servicetelefonen, 020-567 000, direktval 7912.

Särskild blankett för dödsfall före 1 januari 2005

Om ni vill göra en ändring i en bouppteckning för någon som avlidit före 1 januari 2005, ska ni använda en särskild bouppteckningsblankett (SKV 4600, utgåva 3).

En dödsboanmälan ersätter ibland en bouppteckning

Det är inte ovanligt att avlidna saknar tillgångar och försäkringar som täcker begravningskostnader och liknande. Då kan dödsboet vända sig till socialkontoret i den avlidnes hemkommun. Socialkontoret prövar om det går att göra en dödsboanmälan.

Om den avlidne var gift eller registrerad partner ska man ta hänsyn till hans eller hennes andel i det gemensamma giftorättsgodset när man beräknar tillgångarna.

Bouppteckning
Skatteverket

Till toppen