Logotyp, till startsidan

Arkiv för Rättslig vägledning


Notissamling 1996:13

Utgifter för postorderkatalog

Fråga: SKM utför revision hos ett företag som utkommer med en katalog per år, i mittenslutet av augusti varje år. Bolagets räkenskapsår slutar 31/8. Hela utgiften kostnadsförs år 1, medan de intäkter som katalogen genererar helt - möjligen med undantag för helt obetydliga belopp - uppkommer år 2.

SKM har åberopat rättsfallet från KR i Göteborg, nr 6405-1993. Bolaget anser dock inte detta tillämpligt eftersom det avser kostnader för produktkatalog. Bör utgiften periodiseras till efterföljande år?

Svar: Referensgruppen har tidigare  behandlat liknande frågor, se exempelvis
dnr 7167-94/513 avseende katalogkostnader samt dnr 5540-96/513 (bifogas).

Enligt referensgruppen stadgar 24 § anv. punkt 1 liksom 4 § BFL att inkomstredovisningen skall ske enligt den s k belöpandeprincipen (bokföringsmässiga grunder) vilket innebär att inkomster och utgifter ska redovisas som intäkter och kostnader det år på vilket de belöper. Detta sker genom att bokföringen tillförs de fordrings- och skuldposter som behövs för att bestämma de intäkter och kostnader som rätteligen hör till räkenskapsåret. Per Thorell har i sin avhandling Skattelag och affärssed beskrivit detta under rubrikerna  principerna för intäkts- och kostnadsrapporteringen. Först bestämmes vilka intäkter som är hänförliga till ett visst räkenskapsår, därefter de kostnader som belöper på dessa.

Avgörande för om en utgift skall kostnadsföras visst år är således inte slaget av utgift utan dess koppling till intäkterna. Detta följer som framgått av grundläggande redovisningsprinciper benämnda bokföringsmässiga grunder - periodiseringsprincipen - matchning. Vissa slag av utgifter kan periodiseras proportionellt på den tid de belöper medan det för andra såsom försäljningsutgifter är svårt att beräkna ett återstående värde. De sistnämnda utgör s k periodkostnader och hänförs normalt till det år som utgiften uppkommer. En periodisering aktualiseras  enbart om utgifterna helt eller så gott som uteslutande genererar intäkter först ett efterföljande år.