Logotyp, till startsidan

Arkiv för Rättslig vägledning


Svar från RSV på redovisnings- och skattefrågor 2003:1

Subventionering av mobiltelefoner

Dnr. 9471-02/100

Sammanfattning

I de fall subventionen är kopplad till varje försålt abonnemang är fråga om en intäktsanknuten kostnad. Genom subventionen har företaget skaffat sig kontroll över ett framtida inflöde av resurser. I sådana fall ska subventionen periodiseras i förhållande till när avtalade fasta avgifter enligt abonnemanget erhålls.

1. Bakgrund

Ett företag subventionerar av återförsäljare sålda mobiltelefoner när ett mobiltelefonabonnemang tecknas med företaget. Subventionerna kan lämnas på olika sätt. Exempelvis kan företaget vidareförsälja telefonerna till återförsäljarna till lägre pris än sitt eget inköpspris eller lämnas en direkt subvention om återförsäljarna köper telefonerna av tillverkarna. En förutsättning för utgivande av subventionen är dock att köparen tecknar ett framtida abonnemang på minst 12 månader samt förbinder sig att betala månatliga avgifter för detta.

2. Fråga

Ska bolagets subvention för de sålda telefonerna periodiseras framåt i tiden i takt med att månadsavgifterna från kunderna inflyter till bolaget genom att en beräknad del av subventionen aktiveras som en förutbetald kostnad vid varje bokslutstillfälle?

3. Svar

Den bokföringsmässiga redovisningen är normalt intäktsorienterad. Detta innebär att man som regel börjar med att fastställa vilka intäkter som hör till perioden. Därefter ställs mot dessa intäkter de kostnader som åtgått för att förtjäna dessa enligt principerna för kostnadsrapporteringen.

Kostnadsrapporteringen sker enligt tre huvudprinciper: (a) intäktsanknutna kostnader, (b) planmässiga kostnader och (c) ej periodanknutna kostnader. Exempel på (a) är kostnader för sålda varor eller tjänster liksom försäljningsprovisioner, på (b) avskrivningar på anläggningstillgångar och på (c) de flesta försäljningskostnader, utdömda skadestånd och förluster på misslyckade affärer. En kostnadsrapportering enligt principerna (a) och (b) betecknas som matchning.

I den översättning av IASCs Framework for the Preparation and Presentation of Financial Statements som Redovisningsrådet gett ut (Föreställningsram för utformning av finansiella rapporter, 1995) beskrivs innebörden av begreppet matchning i punkt 95. Innebörden är att intäkter och kostnader som uppkommer till följd av samma transaktion ska redovisas samtidigt. En förutsättning för tillämpning av matchningsprincipen är dock att de poster som redovisas i balansräkningen uppfyller definitionerna för tillgång eller skuld. Enligt punkt 49 (a) är en tillgång en resurs som kontrolleras av företaget till följd av inträffade händelser och som förväntas innebära fördelar för företaget i framtiden.

I det aktuella fallet är subventionen en direkt intäktsanknuten kostnad som är kopplad till varje försålt abonnemang. Genom subventionen har företaget skaffat sig kontroll över ett framtida inflöde av resurser i form av månatliga avgifter. I dylikt fall ska subventionen periodiseras i förhållande till när de avtalade fasta avgifterna erhålls.

Enligt 14 kap 2 § inkomstskattelagen (IL) ska resultatet beräknas enligt bokföringsmässiga grunder. Vid beräkning av resultatet skall inkomster tas upp som intäkter och utgifter dras av som kostnad det beskattningsår som de hänför sig till enligt god redovisningssed, om inte något annat är särskilt föreskrivet i lag. I det aktuella fallet saknas särskilda skatteregler, varför beskattning ska ske enligt god redovisningssed. Har företaget i sin redovisning inte följt god redovisningssed ska det redovisade resultatet justeras vid beskattningen enligt 14 kap. 5 § IL.