På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Vem ska deklarera 2017?

Du ska lämna Inkomstdeklaration 1 om du har fått en deklarationsblankett hemskickad till dig. I vissa fall ska du deklarera trots att du inte har fått en blankett. Du kan då beställa den via vår servicetelefon, 020‑567 000, direktval 6101, eller via beställningstjänsten här på vår webbplats. Du kan också använda din e-legitimation (till exempel Mobilt BankID) och deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.

Skatteverket skickar ut blanketter till dig som ska deklarera. Du ska ha fått din deklarationsblankett senast den 15 april.

Tänk på att

Deklarera trots att du inte har fått en blankett 

Om du inte har fått någon blankett ska du ändå deklarera om du kan svara ja på något av följande påståenden:

  • Du har varit bosatt i Sverige under hela 2016 och har haft inkomst av tjänst, till exempel lön eller pension, eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 18 739 kronor eller mer.
  • Du har varit bosatt i Sverige en del av året och har haft en skatte- eller avgiftspliktig inkomst på 100 kronor eller mer.
  • Du har haft kapitalinkomst på 200 kronor eller mer. Observera att du inte behöver lämna Inkomstdeklaration 1 om du enbart har haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som Skatteverket har fått kontrolluppgifter om.
  • Du har från ett fåmansföretag fått något av följande:
    • Utdelning på aktier, eller vinst vid försäljning av aktier, som ska tas upp som inkomst under "Tjänst".
    • Andra ersättningar eller förmåner som ska tas upp som inkomst under "Tjänst".
  • Du har haft inkomst av passiv näringsverksamhet på sammanlagt 100 kronor eller mer.
  • Du ägde fastighet (till exempel villa, fritidsfastighet eller tomt) eller del av en fastighet den 1 januari 2016.
  • Du har fått ett föreläggande att lämna deklaration. Ett föreläggande kommer via posten eller din säkra digitala brevlåda och skickas till dem som ska deklarera men som inte har lämnat in någon deklaration.

Om du behöver beställa en deklarationsblankett kan du från och med den 10 april göra det via vår beställningstjänst.

För dödsbon efter personer som har avlidit under 2016 gäller samma regler som skulle ha gällt om personen levt hela året. Även dödsbon efter personer som avlidit före 2016 kan behöva deklarera. Läs vidare om vad du behöver tänka på som delägare i ett dödsbo.

Det finns andra regler för hur företag och andra juridiska personer ska deklarera, ta reda på vilka och hur du kan gå tillväga.

Kontakta oss

Om du har frågor om din deklaration, ring 0771–567 567 eller ställ din fråga på Facebook.

Skatteverket

Till toppen