Vi vill samarbeta med dig som utvecklar digitala tjänster. Det är du som kan dina kunders behov bäst och vet vilka lösningar som behövs för att möta deras utmaningar.
Att samarbeta med oss kostar inget, och du kan inte heller få någon ersättning. Vi samverkar med alla på lika villkor och du behöver inte vara teknisk för att hjälp oss. Det räcker om du har en idé om hur vi tillsammans kan lösa ett problem eller hur våra tjänster skulle kunna underlätta vardagen för dina kunder. Fyll i formuläret så hör vi av oss:
DIGG - Myndigheten för digital förvaltning driver Sveriges dataportals community. Där kan du som arbetar på exempelvis programvaruföretag delta i diskussioner kring Skatteverkets API-utveckling samt knyta kontakter, hitta samarbeten och ställa frågor. Registrera dig som användare så kan du samarbeta direkt med oss där.
Digitalisering av vår värld ger stora möjligheter att skapa tjänster eller lösningar som förut har varit omöjliga. Hörnstenarna i den utvecklingen är tillgången till data och den teknik som nu finns för att dela data.
Men för att veta vad vi bör utveckla och hur vi ska göra det, träffar vi gärna dig som utvecklar tjänster. Det är tillsammans med dig som vi kan komma på smarta och effektiva lösningar på hur Skatteverkets data gör nytta i just din kunds miljö. Kunder kan vara både företagare eller privatpersoner.
Så här kan du använda vår data för att till exempel bygga enkla, säkra och trygga affärssystem till företagare.
För att vi ska lyckas med samutvecklingen behöver alla inblandade parter göra långsiktiga åtaganden, ibland med kortsiktiga resultat. Så här tänker vi kring att samarbeta.
En part kommer inte att förfördelas för att den inte deltar.
Samutveckling bygger på att alla deltagare kan se hur respektive part bidrar.
Att samarbeta med oss kostar inget, och du kan inte heller få någon ersättning. Det ska inte förekomma kommersiella diskussioner. Det kan exempelvis handla om prispåverkande villkor, marknadsandelar, försäljningsvolymer, kostnader eller andra företagshemligheter.
Varje deltagande part står för sina egna kostnader. Det innebär att Skatteverket inte kommer att köpa något från andra parter inom ramen för samverkan.
Vi är helt transparenta i våra samarbeten. Vi kan inte särbehandla eller ge fördelar till vissa företag. Det innebär att vi alltid berättar vilka vi samarbetar med, när vi träffar dem och vad vi pratar om.
Det går bra att berätta om företagshemligheter på möten. Det är dock viktigt att du är tydlig med vilken information du vill skydda. Skatteverket kommer då inte att dokumentera sådan information.
Visste du att Skatteverket samverkar i NSG & B på nationell nivå med Bolagsverket och Statistiska Centralbyrån? Vi bidrar där aktivt till interoperabla ekosystem för digitala lösningar. Syftet är att minska företagens administrativa bördor och att kunna erbjuda tjänster och regelverk i kundens miljö.
Vi träffar regelbundet företag, organisationer och andra myndigheter för att se hur vi kan samarbeta kring API:er och öppna data. Vi har bland annat träffat och diskuterat samarbeten med Agrando, Almega, BL info, Bokio, Collectum, Deloitte, Fortnox, Grant Thornton, Hoga, NEA, Produktpoolen, Red Flag, SEB, Speedledger och Visma. Här hittar du en sammanställning av alla möten som har genomförts, vilka som deltagit och översiktlig beskrivning av vad som diskuterats.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.